Informationsmaterialer om valproat og graviditet

11.09.2017

Valproat kan være skadeligt for ufødte børn, når det tages af en kvinde under graviditet. Derfor har en række medicinalfirmaer genudsendt informationsmaterialer om valproat.

Hvis du er en kvinde, som kan blive gravid, bør din læge kun ordinere valproat til dig, hvis andre lægemidler ikke virker. Valproat kan være skadeligt for ufødte børn, når det tages af en kvinde under graviditet.

Uanset om valproat tages alene eller sammen med andre lægemidler mod epilepsi, synes valproat at have en større risiko, hvis det tages under graviditet, end andre lægemidler mod epilepsi. Det anslås at op til 30-40 % af førskolebørn, hvis mødre har taget valproat under graviditeten, kan have problemer med den tidlige udvikling. Alle doser indebærer en risiko, men jo højere dosis, jo større risici.

Ovenstående advarsel og information er hentet fra en serie informationsmaterialer som medicinalfirmaerne Sanofi, Orion Pharma og Desitin Pharma udsendte i 2014 efter aftale med Sundhedsstyrelsen og Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA). Firmaerne har netop genudsendt informationsmateriale om valproat for at minde om materialet og advarslerne om valproat, der bl.a. forhandles under navnet Deprakine og Delepsine.

Firmaerne har lavet en vejledning til sundhedspersonale, information til patienter samt et medicinkort. Her bringer vi de vigtigste patientinformationer.

Det skal du gøre

Første ordination af valproat

• Du skal sørge for at bruge effektiv prævention.

• Tal omgående med din læge hvis du er gravid eller overvejer at blive gravid.

Hvis det er første gang, du har fået ordineret valproat, vil din læge forklare risici for det ufødte barn, hvis du skulle blive gravid. Når du er i den fødedygtige alder, skal du sørge for at bruge effektiv prævention under hele behandlingen. Tal med din læge eller familieplanlægningsklinik, hvis du har brug for råd om prævention.

Hvis du ikke planlægger graviditet og får valproat

• Du skal sørge for at bruge effektiv prævention.

• Tal omgående med din læge hvis du er gravid eller overvejer at blive gravid.

Du skal sørge for at bruge effektiv prævention, hvis du er i behandling med valproat og ikke planlægger at blive gravid. Tal med din læge eller familieplanlægningsklinik, hvis du har brug for råd om prævention.

Hvis du overvejer at blive gravid og får valproat

• Du må ikke stoppe med at bruge prævention, før du har talt med din læge, og I har lagt en plan for at sikre, at din sygdom bliver kontrolleret og risici for dit barn nedsættes.

• Tal omgående med din læge hvis du er gravid eller overvejer at blive gravid.

Hvis du er i behandling med valproat, og du overvejer at blive gravid, må du ikke stoppe med at tage valproat eller dit præventionsmiddel, indtil du har spurgt din læge. Du bør drøfte det omhyggeligt med din læge, før du bliver gravid, så forskellige tiltag kan igangsættes, så din graviditet kan forløbe uden problemer, og så eventuelle risici for dig og dit ufødte barn kan nedsættes så meget som muligt.

Din læge vil måske ændre din dosis af valproat eller udskifte din medicin, før du planlægger at blive gravid. Hvis du bliver gravid, vil du blive nøje overvåget for at kontrollere din sygdom samt for at kontrollere, hvordan dit ufødte barn udvikler sig.

Spørg din læge, om du skal tage folinsyre, hvis du forsøger at blive gravid. Folinsyre kan sænke den generelle risiko for rygmarvsbrok og tidlig abort, som forekommer ved alle graviditeter. Det er dog usandsynligt, at det vil nedsætte risikoen for fosterskader, som brugen af valproat kan medføre.

Hvis du bliver gravid og får valproat

• Tal omgående med din læge hvis du er gravid, eller du har mistanke om, at du er gravid.

•  Du må ikke stoppe med at tage valproat, medmindre din læge har bedt dig om det.

Babyer, hvis mødre er blevet behandlet med valproat, har risiko for medfødte fosterskader og problemer med den tidlige udvikling, som kan være invaliderende. Hvis du tager valproat, og du har mistanke om, at du er gravid eller er gravid, skal du omgående kontakte din læge. Du må ikke stoppe med at tage din medicin mod din sygdom, medmindre din læge beder dig om at stoppe. Spørg din læge, om du skal tage folinsyre. Folinsyre kan sænke den generelle risiko for rygmarvsbrok og tidlig abort, som forekommer ved alle graviditeter. Det er dog usandsynligt, at det vil nedsætte risikoen for fosterskader, som brugen af valproat kan medføre.

Bliv medlem for 175 kr. - spar 125 kr.

Bliv medlem af Epilepsiforeningen for 175 kr. (normalpris 300 kr.) det første år. Eller
meld hele hustanden ind for 275 kr.

Vi tilbyder blandt andet:
- Rådgivning - sociale aktiviteter
- forskning - viden - politisk og faglig diaglog