19.01.2015

International epilepsidag 9. februar

Sidste år blev man i den internationale sammenslutning af epilepsiorganisationer enige om, at man fremover vil fejre Den Internationale Epilepsidag den anden mandag i februar.
Mandag den 9. februar 2015 bliver derfor første gang at man i fællesskab kloden over markerer og synliggør epilepsisagen.
I forbindelse med at datoen blev fastlagt, blev der samtidig udskrevet en konkurrence om et logo for Den Internationale Epilepsidag. Vinderen blev den unge indoneser Magustian. Logoet med silhuetter af mennesker samlet i en blomster- eller sol-lignende form symboliserer fællesskab og viden som kernen til at forstå mennesker med epilepsi, har han forklaret:
"De forskellige farver repræsenterer det faktum, at mennesker i alle aldre kan blive berørt af epilepsi, og den mangfoldighed må man lære at acceptere og tage til sig,” siger Magustian, der lærte om epilepsi hos en klassekammerat, der havde epilepsi og fortalte klassen, hvad man skulle gøre, når man så et epileptisk anfald.
”Vi har et ansvar for at forstå, hvad epilepsi er og støtte mennesker med epilepsi. Ikke kun materielt, men også åndeligt og moralsk. Vi må lære os selv om epilepsi og styrke vores sanser, så vi kan give mennesker med epilepsi mere opmærksomhed. Jeg håber, at mit logo vil inspirere til, at vi hånd i hånd er med til at give social støtte og styrke vores forståelse for, hvordan det er at leve med epilepsi,” siger den unge indoneser, der studerer filosofi, men interesserer sig meget for kunst – især grafisk design – og håber, han kan blive professionel grafisk designer en dag.
Både IBE – som er den internationale sammenslutning af epilepsiforeninger verden over – og Dansk Epilepsiforening vil prøve at inddrage ikke bare sine medlemmer, men alle der har epilepsi inde på livet, i markeringen af epilepsidagen.
Planen er, at folk skal fotografere sig selv eller få en anden til at tage et billede af sig, hvor man står med et lys eller et skilt med teksten "#Epilepsyday in Odense" (hvis man bor i Odense). For at gøre det lidt mere spændende kan man lade sig fotografere foran et landemærke. Billederne skal man så hashtagge med "#epilepsyday" og lægge på Facebook og/eller Instagram den 9. februar. De vil bagefter kunne ses samlet.
Følg med her på siden, hvor vi vil følge op med nyheder de kommende uger om kampagnen.
(Kilde: IBE og Dansk Epilepsiforening)