19.11.2014

Intet generelt tilskud til Buccolam

Sundhedsstyrelsen har givet afslag på ansøgning om generelt tilskud til Buccolam af frygt for misbrug. Buccolam er en mundhulevæske, som indeholder benzodiazepinet midazolam. Læger kan udskrive Buccolam til akut behandling af epileptiske kramper, skriver de i deres nyhedsbrev og forsætter:

"En anden mulighed til akut behandling af epileptiske kramper er diazepam rektalvæske, der har generelt klausuleret tilskud. Det betyder, at lægen blot skal skrive ”tilskud” på recepten, for at patienten kan få tilskud.

Læger kan søge enkelttilskud til Buccolam til de patienter, hvor det ikke er acceptabelt – fx af blufærdighedsmæssige grunde – eller muligt at behandle med rektalt administreret diazepam.

Nævnet begrunder sin indstilling i relation til både generelt tilskud og generelt klausuleret tilskud med, at der for midazolam, i lighed med andre benzodiazepiner, er nærliggende risiko for misbrug.

Nævnet er opmærksomme på, at diazepam rektalvæske har generelt klausuleret tilskud til behandling af akutte behandlingskrævende krampeanfald og non-konvulsive epilep-tiske anfald."

Dansk Epilepsiforenings landsformand Lone Nørager Kristensen udtaler: ”I Dansk Epilepsiforening kan vi ikke gennemskue hvor dokumentationen for medicintilskudsnævnets bekymring for misbrug kommer fra."

”Set gennem vores patient- og pårørendebriller er der med Buccolam som anfaldsbrydende præparat taget et syvmileskridt i den rigtige retning. Og hvis man ser bort fra mindre børn har jeg svært ved at pege på steder, hvor man i 2014 vil finde det socialt acceptabelt at få stesolid op i bagdelen, når og hvis der findes et brugbart alternativ. Derfor er det naturligvis tilfredsstillende af Nævnet fortsat giver mulighed for at der kan bevilges enkelttilskud på den baggrund,” Lone Nørager Kristensen.
 Sundhedsstyrelsens afgørelse om generelt tilskud til Buccolam Læs mere om anfaldsbrydende medicin

(Kilde: Sundhedsstyrelsen)