16.12.2010

Jobcentre nedprioriterer førtidspensionister

Jobcentre sender førtidspensionister bagerst i jobkøen
(November, 2010)
Beskæftigelsesindsatsen over for sygedagpengemodtagere og førtidspensionister med handicap bliver nedprioriteret, konkluderer ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI.

I en interviewundersøgelse fortæller 12 medarbejdere i tre jobcentre bl.a., at indsatsen over for fx førtidspensionister afhænger af initiativ fra førtidspensionisterne selv. Undersøgelsen viser også, at medarbejderne på de tre jobcentre ikke altid har kendskab nok til de forskellige handicapkompenserende ordninger, og hvordan de kan bruges.

"Det problem kender vi både fra vores medlemmer og fra et stort arbejdsmarkedsprojekt som Dansk Epilepsiforening med støtte fra Arbejdsmarkedsstyrelsen har afsluttet i år." siger epilepsiforeningens socialrådgiver, Per Olesen.

For at styrke ledige med epilepsis mulighed for hjælp til selvhjælp og give medarbejdere et sted, hvor de kan finde de oplysninger de efterlyser, har epilepsiforeningen på sin hjemmeside lavet en tema-sektion, hvor alle kan finde de råd og vejledninger, de har brug for – bl.a. om handicapkompenserende ordninger.

Epilepsiforeningens uddannelses og jobtema er her

Når beskæftigelsesindsatsen over for bl.a. førtidspensionister er blevet nedprioriteret skyldes det ifølge de interviewede, at medarbejderne oplever, at de er underlagt et meget stort tidspres i deres sagsbehandling. De efterlyser mere viden og flere ressourcer til at kunne løfte deres beskæftigelsesfremmende indsats og kvaliteten af den.

(Kilde: Nyhedsbureauet Newspaq og Dansk Epilepsiforening)