17.04.2018

Kampagne opfordrer til mere rummeligt arbejdsmarked

“Viljen til job” skal få ledige med handicap, virksomheder og jobcentre til at samarbejde om at få flere handicappede i arbejde

“Jeg har brug for jeres hjælp”, skriver beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen i et brev til handicaporganisationerne. Hans – og Danmarks – problem er, at mange borgere med handicap gerne kan og vil arbejde, men kun fem ud af ti er i job.

Det vil ministeren gerne prøve at gøre noget ved. Derfor har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering søsat en informationskampagne, som skal bane vejen for, at flere mennesker med handicap kommer i job. Kampagnen, der hedder Viljen til job, opfordrer til, at borgere med handicap, virksomheder og jobcentre skal arbejde endnu mere sammen og udnytte eksisterende og ny viden til at ændre holdninger på området og gøre en forskel.

På kampagnens hjemmeside, viljentiljob.dk, kan man finde eksempler på, at det kan lade sig gøre at forene et handicap og arbejde, og gode råd og viden om de forskellige kompenserende handicapordninger.

Socialrådgiver: Det er ikke viljen, der mangler

Epilepsiforeningen har støttet en række forskningsprojekter, der har set på epilepsiens sociale konsekvenser. De viser, at det kun er 60 pct. af de personer, der har fået en epilepsidiagnose i alderen 0-5 år, er i arbejde, når de når 30 års-alderen. For befolkningen generelt er tallet 82. %.

Epilepsiforeningens socialrådgiver Helle Obel møder hver dag i rådgivningen mennesker med epilepsi og pårørende, der oplever sociale problemer. Hos en del er beskæftigelse et af problemerne:

“Min erfaring fra rådgivningen er, at det bestemt ikke er viljen til job, der er årsag til at flere end i baggrundsbefolkningen står udenfor arbejdsmarkedet,” siger hun og peger på nogle af de ting, der er vigtige, hvis ledige med epilepsi skal have fodfæste på arbejdsmarkedet:

“Det er godt at øge fokus på mulighederne for anvendelse af kompensation i job, som bestemt også kan være relevant for nogen mennesker med epilepsi. Forud for brug af kompensationsordningerne er det nødvendigt at vide, hvad der skal kompenseres for og hvordan det bedst kan gøres. Jeg håber derfor, at initiativet også kan øge brugen af udredninger, herunder de neuropsykologiske udredninger, der kan vise ressourcer og udfordringer, så man præcist ved, hvad der skal kompenseres for. Min erfaring fra rådgivningen er, at det bestemt ikke er viljen til job der er årsag til at flere end i baggrundsbefolkningen står udenfor arbejdsmarkedet. Jeg ved, at mange kæmper både for at få en plads på arbejdsmarkedet og for at bevare jobbet.”

Formand: Der er brug for nytænkning

I brevet til handicaporganisationerne lover ministeren, at han til sommer vil lancere et udspil med fokus på, at flere mennesker med handicap skal i beskæftigelse. Det glæder Epilepsiforeningens landsformand, Lone Nørager Kristensen:

“Jeg ser meget frem til at læse regeringens udspil senere i år med konkrete anbefalinger i forhold til at få fjernet nogle af de barriere, som mennesker med forskellige handicap møder. Både ved nyansættelser og fastholdelse i eksisterende arbejde er det samtidig uhyre vigtigt at virksomhederne har adgang til de redskaber og den hjælp de skal bruge”, siger landsformanden.

Indsatsen må bare ikke stoppe med det, understreger hun: “Foreløbig er det godt med en informationskampagne om de kompensationsordninger, der allerede findes for arbejdsgivere og jobsøgende. Men det rækker ikke; de her ordninger har mange år på bagen, og der er i dén grad brug for nytænkning af indsatsen på området; det vidner alle tal fra området jo også om. Og jeg har samtidig en bøn til ministeren om at de husker at inddrage handicaporganisationerne på området. Lad os være en del af indsatsen – det kan der kun komme noget godt ud af.”

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og viljentiljob.dk

Her kan du læse mere om uddannelse og job, når man har epilepsi