27.01.2014

Keppra skader ikke fosteret

Epilepsilægemidlet Keppra ser ikke ud til at påvirke børns neurologiske udvikling,, hvis deres mødre har benyttet lægemidlet under graviditeten. Det viser et klinisk studie, der sammenligner effekten af Keppra med valproat på børns motoriske og sproglige egenskaber i tre-fire års alderen.
Der har længe været en udbredt bekymring for bivirkninger hos gravides fostre ved indtag af bestemte lægemidler mod epileptiske anfald . Og det er flere gange blevet påvist, at indtag af valproat under graviditeten kan øge risikoen for fødselsdefekter, men dette er den første studie, der undersøger Keppras påvirkning af hjernefunktionerne hos børn.
Studiet involverede 53 børn i 3-4 års alderen, hvis mødre tog Keppra under graviditeten, og sammenlignede deres bevægelses- sproglige- og tankeevner med 44 tilsvarende børn hvis mødre havde taget valproate, og 151 børn af mødre, der ikke tog nogle lægemidler under graviditeten.
Resultatet viste, at børn hvis mødre havde taget Keppra, ikke adskilte sig fra børn, hvis mødre ikke havde taget nogle lægemidler under graviditeten. Derimod havde børn af mødre, der havde fået valproat, dårligere evner indenfor bevægelse og sprog, end de andre børn.
Studiet blev sponsoreret af medicinalfirmaet UCB Pharma, der har udviklet Keppra. Læs mere om epilepsi og graviditet (Kilde: Dagens Medicin)