29.01.2014

Unge handicappedes sexliv

På billedet ses Julie, der har autisme og ADHD, Mulle og Sonny, hvor Mulle har cerebral parese, og Christian, som har en hjerneskade der bl.a. giver ham hukommelsesproblemer. De tre er med i en udstilling, hvor 13 unge handicappede lægger krop og historier til en billedserie om sex og kærlighed.
Udstillingen er en del af projektet LigeLyst, der skal køre over to år. Med projektet vil Sammenslutningen af Unge Med Handicap og Socialt Udviklingscenter SUS sætte fokus på handicappedes sex- og kærlighedsliv. Projektet tilbyder også seksualoplysning til unge med handicap på en måde, som er tilpasset dem og deres forskellige handicap. Projektet kan f.eks. tilbyde korte events af 1-3 timer eller hele temadage.
Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen, roser udstillingen og projektet og siger: ”Nogen unge med epilepsi kan også have problemer med at finde kærester, og flere af projektets andre emner kender jeg også fra unge med epilepsi. Men jeg vil alligevel sige, at der er forskel på at have epilepsi og for eksempel muskelsvind.”
Hun tilføjer: ”Epilepsianfald kommer lige pludseligt. Hvor sjovt er det at få et anfald midt i, at man er ved at kysse sin date eller måske endda, mens man dyrker sex? Det får man trods alt ikke, hvis man er blind eller har andre fysiske handicap, så her skiller epilepsi sig ud,” siger Lone Nørager Kristensen og tilføjer: ”Unge med epilepsi kan også være hæmmet af, at de ikke kan drikke, tåle diskotekslys eller har brug for meget søvn og lignende, som nogen kan opleve som hæmmende i forbindelse med fester.”
Hun peger på, at det er helt OK at nævne det, hvis man oplever seksuelle problemer – selvom det er svært. Men at snakke om det, er forudsætningen for, at man kan gøre noget ved eventuelle problemer. Og her kan man bl.a. bruge både sit behandlingssted eller Dansk Epilepsiforenings rådgivning, hvis man er medlem af foreningen. Udstillingens billeder kan ses her, hvor man også kan læse mere om projektet. Læs mere om epilepsi og seksualitet Læs mere om sex, potens og sædkvalitet hos mænd med epilepsi (Kilde: SUMH, LigeLyst og Dansk Epilepsiforening)