12.11.2015

Kighoste øger risiko for epilepsi

I dag vaccineres langt de fleste børn mod kighoste. Derfor er det kun få procent af danske børn, der får kighoste, men en lille del af dem har en lettere forhøjet risiko for at få epilepsi senere i barndommen. Det viser forskning fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital.
»Vi har identificeret 4.700 børn med kighoste, og kan se, at de har 1,7 procents risiko for at få konstateret epilepsi, inden de fylder 10 år, mens det tilsvarende tal er 0,9 procent for børn uden kighoste. Så risikoen for epilepsi er lav, men let forhøjet i forhold til andre børn,« siger læge og ph.d. Morten Olsen fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital, i en pressemeddelelse.
I studiet har Morten Olsen og hans kolleger anvendt danske patientregistre, der dækker alle danske hospitaler, til at identificere alle kighostepatienter født mellem 1978 og 2011.
»Studiet siger ikke noget om, hvorfor der kan være en sammenhæng, men det er bl.a. kendt at kighoste, i det akutte forløb, kan udløse hjerneblødning,« siger Morten Olsen, om årsagerne til sammenhængen.
(Kilde: Videnskab.dk)