07.01.2014

Kirurgi godt for ældre

Mennesker, der har rundet 60 år, kan have stor gavn af epilepsioperationer – både når det gælder at blive anfaldsfri og få større livskvalitet. Det viser en lille amerikansk undersøgelse.
Forskerne gennemgik resultaterne for 10 epilepsipatienter mellem 60 og 74 år, som var blevet opereret for epilepsi mellem 1992 og 2012. Deltagerne havde i gennemsnitlig levet med epilepsianfald i 27 år. 70 % af deltagerne havde mindst en anden behandlingskrævende lidelse ud over epilepsi – fx forhøjet blodtryk eller diabetes.
Resultatet viste at 70 % af de ældre opererede var helt anfaldsfri et år efter operationen. 90 % var enten helt anfaldsfri eller havde kun få anfald.
Telefoninterview med deltagerne viste, at operation havde givet dem øget livskvalitet. Ca. 75 % havde virkelig høj tilfredshed med livet. Hos hver tredje havde operationen betydet en forbedring af helbredet på flere området end i forhold til  epilepsien.
Brian Moseley, MD, fra University of California at Los Angeles (UCLA) siger om undersøgelsens resultat:  “Det fremhæver den pointe, at for alle aldersgrupper – ikke blot for børn og yngre voksne – kan den slags indgreb ændre tilværelsen. Det fjerner ikke kun de anfald der har frarøvet mennesker deres fulde frihed, deres mulighed for arbejde hvis de ville, og retten til at køre bil, men det kan også have betydning for andre områder af deres helbred.”
Moseley mener, at man ikke skal udelukke folk fra epilepsioperationer på grund af deres alder eller eventuelle supplerende sygdomme.
(Kilde: Medscape.com)