28.10.2013

Kompenserende apps

Digitaliseringsstyrelsen har udgivet en oversigt over apps, der kan være en hjælp for mennesker med et eller flere handicap.
På oversigten er der en enkelt, der er specifikt målrettet personer med epilepsi, men der ud over er der mange, der er gode, hvis man fx ha problemer med indlæring eller hukommelse.
En stort minus ved oversigten er, at mange af apps’ene kun er til iPhone og iPad. Men undersøgelsen er gennemført i 2012 og skal ses som et øjebliksbillede af udbuddet af apps. Der er kommet flere apps på markedet siden, og hvis man søger efter emnerne vil man kunne finde lignende apps til android- og windows-produkter. Se oversigten, ” ”Kompenserende apps til mennesker med handicap”, her. Til mennesker med epilepsi peger Digitaliseringsstyrelsen på app’en ” Epilepsy Tool Kit”. Den kan minde brugeren om, hvornår vedkommende skal tage sin medicin.   Oversigten rummer endnu en app, der kan hjælpe mennesker med at huske at tage deres medicinindtagelse. Den hedder ”MediMemory”. Begge apps er kun til Apple-produkter.
Der er en række apps, der skulle være velegnet til træning eller hjælp for mennesker med kognitive vanskeligheder. Fx:
”Lumosity Brain Trainer”. Med denne app skal brugeren følge et kognitivt træningsprogram med forskellige opgaver inden for hukommelse, match, hurtighed, problemløsning.
”Hjernelounge Huskespillet”. Denne app fungerer som et huskespil, hvor brugeren skal huske, hvilke portrætter der gemmer sig på forsiden af et antal kort. App’en er god til hukommelsestræning.
”Evernote”. Denne app kan hjælpe brugeren med at huske aktiviteter. Brugeren kan bruge billeder, tekst og indtaling til at lave huskelister.
Oversigten præsenterer også apps, der er gode som støtte, når man skal lære at læse og/eller stave. Fx:
”Happi læser”. Denne app giver brugeren mulighed for at læse små enkle ord og parre dem med det rigtige billede. App’en er god til mennesker, der skal lære at læse, og sværhedsgraden øges i takt med at man bliver en bedre læser.
”Happi staver”. Denne app er et spil baseret på kryds og tværs, hvor brugeren skal trække bogstaverne til de rigtige steder og vedkommende derved kan øve sig i stavning på en sjov måde. App’en har fire forskellige sværhedsgrader.
(Kilde: ”Kompenserende apps til mennesker med handicap”.)