17.10.2013

Taler epilepsisagen i EU

Gabriel "Gay" Mitchell er medlem af Europa Parlamentet, hvor han bl.a. var medforfatter af EU’s deklaration om epilepsi. Den irske toppolitikers epilepsi-engagement skyldes bl.a., at hans hustru har epilepsi.

Før han kom i Europaparlamentet, var Gay Mitchell irsk toppolitiker I partiet Fine Geal og har bl.a. været minister samt borgmester i Dublin. Under hans første valgkamp, i 1981, fik hans hustru et anfald og blev diagnosticeret med epilepsi.

”Vi havde været gift et år og var begge i tyverne. Under valgkampen gik Norma og stemte dørklokker sammen med en frivillig. Pludselig stoppede hun op, kiggede sig forvirret omkring og faldt til jorden. En slægtning, der er læge, kom ilende til, og hun blev bragt til hospitalet, ” fortæller han i et interview i det seneste nummer af bladet ”Epilepsia”, der udgives af International League Against Epilepsy (ILAE)

I første omgang troede man, at Norma Mitchell var gravid eller udmattet af valgkampen, men så fik hun nye anfald, fortæller Gay Mitchell: ”Det første tror jeg skyldtes, at jeg skiftede tv-kanaler, og det næste kom, mens hun var til observation på hospitalet. ”

Epilepsien har ikke forhindret Norma Mitchell i at leve en normal tilværelse, fortæller den irske EU-politiker. Norma har spillet en vigtig rolle i alle Gay Mitchells 15 valgkampe. Hun har styret hjemmet, været fuldtidsmor for fire børn og aktiv borgmesterfrue, da Gay Mitchell var borgmester i Dublin. I dag sidder hun bl.a. i hovedbestyrelsen for den irske epilepsiforening, Irish Epilepsy Association.

Gay Mitchell har været tæt på epilepsisagen lige fra starten af sin politiske karriere: ”Da jeg startede i politik havde jeg brug for et sted, hvor jeg kunne mødes med mine opstillere. Tilfældigvis fandt vi nogle lokaler hos Irish Epilepsy Association, der havde hovedkvarter i min valgkreds. Det gjorde mig endnu mere bekendt med og bekymret for den stigmatisering mennesker med epilepsi møder. ”

Gay Mitchell var en af forfatterne af ”The Written declaration on epilepsy”, som et massivt flertal I Europaparlamentet vedtog i september 2011. Deklarationen fremhæver bl.a. behovet for mere forskning på epilepsiområdet. I år har EU bevilget næsten 86 millioner kroner (11,5 mio. euro) til forskning i epilepsi og behandling af epilepsi.

Dansk Epilepsiforening var sin tid med til at argumentere for den vigtige epilepsi-deklarationen over for de danske medlemmer af Europaparlamentet. Og 11 af de 13 danske europaparlamentsmedlemmer var med til at vedtage den. Her kan du læse ”The Written declaration on epilepsy”

(Kilde: Epilepsia)