22.12.2016

Kroniker skriver livsglad bog

Kvinde læser bog

Pia Giodano har haft epilepsi i mange år. Nu har hun skrevet en bog, der skal give kronisk syge mod på at leve livet trods sygdom

Som 27 årig, efter sin datters fødsel, fik Pia Giordano konstateret epilepsi. Lige siden har hun taget medicin dagligt og som de fleste andre mennesker med epilepsi gået regelmæssigt til kontrol. Nu har hun skrevet bogen ”Jeg har det fint”, som hun håber motiverer andre til at leve livet – på trods af sygdom.

Bogen er udgivet på Rydendahl forlag, hvor den kan købes for 199 kr.

“Den syge kan få en god hverdag og et dejligt liv – på trods”

Forlaget skriver om bogen og forfatten:

Pia Giordano har været kronisk syg i det meste af sit voksne liv – med mange indlæggelser og en viden om, at hun aldrig bliver rask. Hendes tilstand kan forværres pludseligt. Men hun er positiv og har en fantastisk evne til at flyde ovenpå – trods modgang, dårlige dage og en usikker fremtid. Bogen er en tematiseret beretning krydret med gode råd og brugbare tankemønstre, som kan hjælpe andre med at navigere i et liv med modstand.

Forfatteren deler sine erfaringer med at skabe et aktivt liv, og hun opfordrer læseren til at komme op af sofaen og sætte sig nogle mål.  “Kronisk sygdom kan accepteres og håndteres, så den syge kan få en god hverdag og et dejligt liv – på trods”, siger Pia, som pointerer at man skal være glad når lægen siger, at hun har gode indre organer, selvom »skroget« ikke kan mere.

Pias mission er at formidle et ellers alvorligt tema på en ærlig og humoristiskmåde. Selvironi er et særligt træk i Pia Giordanos fortælling. Hun vil fx også have lov til at få »tryllecreme« på og græde som en 5-årig, når hun skal have lagt et drop.

Forfatter Pia Giordano (f. 1973) har en baggrund som socialpædagog, kostvejleder og ID Coach. Pia arbejder som coach og afholder foredrag og kurser i psykisk arbejdsmiljø, stressforebyggelse og kommunikation i sin egen rådgivningsvirksomhed Reada.

Her kan du købe bogen

(Kilde: Rydendahl Forlag)