10.03.2017

Kunstudstilling sætter hjernen i fokus

I anledning af Hjerneugen viser Handicaporganisationernes Hus kunst af medlemmer, der fortæller om det, der foregår i deres hjerne

Uge 11 er Hjerneugen, hvor otte patientforeninger er gået sammen i netværket Hjernen i Fokus for at skabe synligheder om sygdomme der har udgangspunkt i hjernen. Et af arrangementerne er en kunstudstilling med udvalgte værker lavet af foreningernes medlemmer.

Værkerne er malerier, tegninger, collager, skulpturer og kunsthåndværk med stærke fortællinger om hjernen.

Udstillingen kan ses i hele marts måned i Handicaporganisationernes Hus, Blekinge Boulevard 2, Høje Taastrup. Der er åbent til kl. 15. Tirsdag og torsdag i uge 11 er det åbent til kl. 17.

Hjerneugen byder også på andre arrangementer. Bl.a. er der et foredrag om epilepsi og dødelighed i Aarhus og en temadag i Holbæk, hvor der også er oplæg om epilepsi.

Du kan følge med i, hvad der sker i ugen på Hjernen i Fokus’ Facebookside eller netværkets hjemmeside.

Epilepsiforeningens bidrag til kunstudstillingen i Hjerneugen

På kunstudstillingen i Handicaporganisationernes Hus er der også værker lavet af medlemmer af Epilepsiforeningen.

“Come visit my brain”. Collage af Marianne Skafte Nielsen

Marianne, der her er fotograferet på udstillingen ved siden af sin collage, har epilepsi. Med sin collage inviterer hun alle inden for i sin hjerne. Værket viser, hvordan hjernen har vildveje og skjulte stier og rummer søer og mudder, man kan falde i. Men på gode dage er det også en ren skattekiste af kreativitet og spruttende glæde, fortæller hun.

”Hvorfor mig?” Maleri af Mads Kjær Dalsgaard Jørgensen, Epilepsiforeningen

Mads har epilepsi. Han lavede det store maleri, da han gik i 10.klasse og fik at vide, at han havde epilepsi.  Billedet fortæller, hvordan det er at have epilepsi, mener han. Man råber og skriger af verden og har en følelse af at ansigtet går i stykker.

”Min hjerne”. Maleri af Jørn Hansen

Jørn, der har epilepsi, fortæller om sit billede: ”Min hjerne består af et stort antal celler, som indeholder billeder af noget i mit meget rige og afvekslende liv. Inde i centrum sidder en lille mand ved en computer og holder styr på det hele. Den lille mand kan på sin skærm etablere forbindelse med alle hjernens celler, som det passer ham. Det kaldes erindring. Han kombinerer løbende sanseindtryk med erindringer og løser derved de problemer, der opstår i min tilværelse. Det kaldes tænkning. Når jeg sover, sover han mærkeligt nok også, men hans computer slukkes ikke, og den fremkalder af sig selv alle mulige billeder fra cellerne i ofte ganske sælsomme sammenhænge. Det kaldes drømme.”

”Av, av hjerne”. Sølvarbejde af Anne Gudme-Knudsen

Anne har epilepsi. Hun har med dette sølvarbejde forsøgt lavet en skulptur, der viser et epileptisk anfald. Kunstværket er fremstillet af rødt/sort seglgarn med 5 lyn i sterlingsølv og placeret på et fad af pletsølv.

”Frø”. Tegning af Tabita Friis Kristensen

”Jeg har epilepsi, hvilket jeg har et ekstremt had-kærligheds-forhold til”, fortæller Tabita. Epilepsien giver hende begrænsninger i hverdagen, men hun oplever også epilepsien som en kæmpe inspirationskilde til bl.a. at skabe kunst. Epilepsien har medført en farverig, eventyrlig oversanselighed, som hun ikke ville have undværet. Den er som et træ, der gror og kaster frø fra sig allevegne.

Epilepsiforeningen og Hjernen i Fokus