Prinsesse Marie møder kirurgipatienter

Epilepsiforeningens protektor, H.K.H. Prinsesse Marie, sendte Hjerneugen godt fra start med et besøg på Rigshospitalet

H.K.H. Prinsesse Marie besøgte i dag (mandag den 13. marts) Rigshospitalet for at høre om epilepsioperationer og bl.a. tale med patienter.

Dagen blev indledt med et oplæg af professor Anne Sabers, der fortalte om behandling af epilepsi gennem tiden og om vore dages kirurgimuligheder. Der efter besøgte Epilepsiforeningens protektor Nikolaj, der ligger indlagt på Rigshospitalets Video-EEG monitorerings enhed. Nikolaj er i undersøgelsesforløbet op til en epilepsioperation, hvor han har fået lagt elektroder ind på hjernen, der skal måle aktiviteterne i hjernen og lokalisere området, hvor epilepsien udspringer fra – den område kirurgerne, hvis det er muligt, skal fjerne.

Prinsessen fik også en snak med en patient, der har været gennem forløbet, Emil. Bag efter deltog hun i en konference med Rigshospitalets Epilepsigruppe hvor de viste, de diskussioner teamet har i forløbet op til en operation.

Prinsesse Maries besøg faldt sammen med starten på Hjerneugen, hvor Epilepsiforeningen er med i netværket Hjernen i Fokus, der bruger ugen til at skabe opmærksomhed om sygdomme, der har deres udspring i hjernen.

Ud over Epilepsiforeningen består Hjernen i Fokus-netværket af Alzheimerforeningen, Hjernerystelsesforeningen, Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen, Hydrocephalusforeningen, Parkinsonforeningen og Spastikerforeningen.

Hjernenuge med quiz og epilepsi-foredrag

Hjerneugen byder på en lang række aktiviteter, som man kan se på Hjernen i Fokus’ hjemmeside. På caféer og andre offentlig steder ligger der freecard, der gør opmærksom på kampagnen, og på de sociale medier kører en quiz om hjernen, hvor alle deltagere er med i lodtrækningen om Bezzervizzer-spil. Du kan deltage i quizzen her.

Der er også event og foredrag, der bl.a. har fokus på epilepsi.

Den 14. marts fortæller doktor Jakob Christensen fra Aarhus Universitetshospital om årsager til øget dødelighed ved epilepsi, og om hvad der kan gøres for at undgå dødsfaldene. Det foregår den 14. marts kl. 09.00-09.45 på Marselisborg Centret bygning 8, P.P. Ørums Gade 11, 8000 Aarhus C. Læs mere her.

Den 14. marts er der også en stort anlagt temadag i Holbæk med taler, foredrag og spisning. Bl.a. fortæller neuropsykolog Louise Stauning fra Epilepsihospitalet Filadelfia om kognitive vanskeligheder som følge af en hjerneskade. Det er den 14. marts fra kl. 10:00 til 15:30 på Fjordstjernen, Isefjords Alle 27, 4300 Holbæk. Læs mere her.

Se Hjernen i Fokus’ hjemmeside med eventkalender

Læs mere om epilepsioperationer

Kilde og foto

Epilepsiforeningen. På billedet taler Prinsesse Marie med Nikolaj, der er indlagt på Rigshospitalets Video-EEG monitorerings  afdeling. Foto: Henrik Hildebrandt