12.12.2011

Legater til lovende projekter

De to amerikanske epilepsiorganisationer, Epilepsy Therapy Project  og the Epilepsy Foundation, har netop uddelt forsknings- og udviklingslegater på i alt en million dollars til fire projekter. Grant Programmet, som legatet hedder, har til formål at støtte forsknings- og udviklingsprojekter, der har stort potentiale til at blive behandlingstilbud, der reelt kan og vil blive brugt i epilepsibehandlingen.
Det ene af de fire projekter er videreudviklingen af en alarm, EpiLert V1, hvor en armbåndur-lignende modtager opfanger anfald og sender et signal til en alarm på størrelse med en mobiltelefon, samtidig med at alarmsystemet kan samarbejde med en elektronisk anfaldskalender. Der er i forvejen lavet en prototype af EpiLert V1, hvor legatmodtagerne skal arbejde videre med især alarmens software.
Det andet projekt er en Novel Trigeminal Nerve stimulator (NTN). Den kan beskrives som en ny generation af VNS.  Ligesom med VNS er der tale om et pacemakerlignende apparat, der tilknyttes en nerve og reagere, når der er anfald.  Men den ny stimulator, NTN, stimulerer en dyb gren af trigeminus nerven. Holdet har med held indopereret enheden i en 41-årig kvinde der ikke kunne gøres anfaldsfri. Efter få dage med NTN blev hendes anfald mærkbart færre og mindre. Legatet skal bruges til at implantere NTN i flere patienter.
Det tredje projekt er yderligere test af virkningen ved en spiselig olie, triheptanoin, som har vist sig at kunne reducere kramper hos andre patienter. Olien kan blandes i fx stegeolie, og hvis den kan bruges som supplerende behandling af epilepsi, kan den få stor udbredelse, da den øjensynligt er uden bivirkninger og ikke påvirker medicinens virkning.
Det fjerde projekt er en videreudvikling af det anfaldsbrydende præparat diazepam. I dag gives præparatet som en væske, der indføres i enden på patienten. Legatmodtagerne skal arbejde videre på at give diazepam en form, så det kan bruges i en ”klar til brug”-sprøjte, der kan minde om de sprøjter fx diabetikere brugere. Der findes en prototype af sprøjten, som der også skal arbejdes videre med.
(Kilde: Pressemeddelelse fra Epilepsy Therapy Project)