03.04.2023

Lillebroderens epilepsi inspirerede gymnasieelev til at udvikle epilepsialarm

Noah Bak Bytoftes lillebror Sylvester har epilepsi, og det har inspireret Noah til at prøve at udvikle epilepsilarmen EpiCTRL sammen med nogle kammerater. Nu har de fået et legat på 50.000 kr. til udviklingsarbejdet

Noa (nummer to fra venstre) og hans tre kammerater fra Herningsholm Erhvervsgymnasium er nu ved at indsamle deres egen data til den algoritme, de er ved at udvikle til alarmen. Foto: Privat

Noah Bak Bytoftes lillebror Sylvester har epilepsi, og det har præget alle i familiens liv, fortæller HTX-eleven til TV Midtvest:

”Lige siden min lillebror blev født, har jeg levet med epilepsi i min hverdag. Ens hverdag er fuldstændig dirigeret af, hvordan personen har det. Det er, derfor vi virkelig kæmper for det.”

Sammen med tre kammerater fra Herningsholm Erhvervsgymnasium har Noah Bak Bytofte startet en lille startup-virksomhed, hvor de satser på at udvikle epilepsialarmen EpiCTRL, der er tænkt som et smartwatch-agtigt armbånd, der skal kommunikere med en app på brugernes telefon:

”Vi skal have et produkt, der er lige så fleksibelt som epilepsi er uforudsigelig,” siger han til TV Midtvest.

Han og hans tre kammerater fra Herningsholm Erhvervsgymnasium startede deres projekt med data fra Epilepsihospitalet Filadelfia, men er nu ved at indsamle deres egen data fra den virkelige verden for at kunne proppe den information ind i den algoritme, de er ved at udvikle. Men selvom projektet stadig er i en tidlig fase, at er det så lovende, at de for nylig fik et mikrolegat på 50.000 kr. fra Fonden For Entreprenørskab.

Ud over at alarmere i forbindelse med et anfald, skal armbåndet også kunne give folk information og førstehjælpsråd.

”Folk skal vide, hvordan de skal reagere omkring et epileptisk anfald. Kommer man til at gøre noget forkert, fordi man prøver at hjælpe, så kan det have store konsekvenser for personen med epilepsi og dem, der hjælper,” siger Noah Bak Bytofte.

TV Midtvest