18.07.2011

Medicintest var salgstrick

772 amerikanske læger, der troede de bidrog til en klinisk undersøgelse af epilepsimedicinen Neurontin, var øjensynligt i virkeligheden intetanende ofre for et salgsfremstød.
Firmaet bag Neurontin er Parke-Davis, der ejes af Pfizer. Neurontin er et gabapentin-præparat og anvendes som supplerende medicinsk behandling mod epilepsianfald.
Mistanken om fup kom frem i forbindelse med efterforskning af Parke-Davis for anklager om falsk markedsføring.
"Da jeg begyndte at gennemgå dokumenterne blev det tydeligt, at der var tale om et markedsføringstrick," fortæller Dr. Ross, der ledte efterforskningen af anklagerne mod Parke-Davis, til Medical News:  "Vi fandt masser af notater, mails og rapporter, der fortalte hvordan undersøgelsen var blevet brugt til markedsføring, hvordan de ønskede at få så mange undersøgere som muligt til at deltage, så de kunne promovere gabapentin til så mange læser som muligt."
Neurontin havde været gennem de tre undersøgelsfaser, der kræves for at et præparat må markedsføres, og det var blevet godkendt af de amerikanske myndigheder. Men Parke-Davis ønskede tilsyneladende at lave en ekstra – fjerde fase – undersøgelse af deres præparats virkning.
Firmaet fandt frem til de læger, der var mest tilbøjelige til at ville anvende Neurontin, og bad dem finde 5-10 patienter, der ville deltage i undersøgelsen. Det er en højst utraditionel undersøgelsesmetode i strid med almindelig praksis for kliniske medicinske undersøgelser, hvor læger og patienter udvælges tilfældigt og de frivillige deltagere ikke ved, hvem der får den rigtige medicin, og hvem der får fup-piller.
Undersøgelsen blev gennemført, og det rosende resultat blev offentliggjort i to af de førende fagtidsskrifter inden for epilepsi, Epilepsia og Seizure. Og Parke-Davis’ virkelige mål, at få de udvalgte læger til at udskrive mere Neurontin, lykkedes også.
Den slags plantede forsøg undergraver opfølgende undersøgelser af godkendte præparater, mener G. Caleb Alexander, MD, fra University of Chicago, Illinois. Han opfordrer i Medical News forskere og andre til at være mere opmærksomme på faren for intetanende at deltage i et plantet forsøg, der kun laves for at øge salget af et præparat.
(Kilde: Medical News)