07.09.2011

MEG-scanner der ser alt

Hvor starter en tanke i hjernen? Og hvor sidder epilepsi i hjernen på en patient? Disse og mange andre spørgsmål vil kunne undersøges med en såkaldt MEG-skanner, som Aarhus Universitetshospital nu har taget i brug.
Det særlige ved skanneren er, at den kan registrere de magnetiske felter, som dannes rundt om hovedet, når hjernecellerne kommunikerer med hinanden ved hjælp af elektriske impulser. MEG-skanneren er den første i Danmark, som kan måle på hele hjernen, fortæller Århus Universitetshospital og Region Midtjylland i en pressemeddelelse.
MEG-skanneren skal bl.a. bruges til at forske i, hvordan man bedre kan behandle patienter med hjernesygdomme. Bl.a. vil man undersøge patienter med svær epilepsi i MEG-skanneren.
”Nogle epilepsipatienter har ingen gavn af medicin, og derfor skal de have bortopereret den del af hjernen, som epilepsien udgår fra. Her kan vi bruge MEG-skanneren til præcist at finde ud af, hvor i hjernen epilepsien sidder,” siger Anders Fuglsang-Frederiksen, professor og ledende overlæge på Neurofysiologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital.
”I dag er det nødvendigt at åbne kraniet ved en operation og sætte elektroder direkte på hjernen for at finde stedet, hvor epilepsien sidder. Men med en MEG-skanning bliver denne undersøgelse noget mindre belastende for patienterne,” tilføjer han.
Udover epilepsi skal MEG-skanneren også bruges til at styrke behandlingen af Parkinson og svære kroniske nervesmerter.
”Hidtil har vi været afhængige af at lave forskning med samarbejdspartnere i bl.a. Storbritannien, Finland, Holland og Tyskland. Men nu kan vi lave den type forskning selv,” siger Leif Østergaard, leder af hjerneforskningscenteret CFIN på Aarhus Universitetshospital.
MEG-scanner har kostet 16 millioner kr., der er doneret af Veluxfondene til Dansk Neuroforsknings Center på Aarhus Universitetshospital.
Kilde: Århus Universitetshospital og Region Midtjylland