01.03.2018

Mere skånsomme epilepsioperationer kan blive virkelighed i Danmark

I USA har man gode erfaringer med laseroperationer, der ikke kræver, at man åbner kraniet. Med politisk vilje kan det også bliver virkelighed i Danmark, mener overlæge.

Tænk, hvis man kunne lave epilepsioperationer i hjernen uden at skulle åbne kraniet. Det kan man allerede i dag i USA, og om få år kan det også blive virkelighed i Danmark, mener leder af det danske epilepsiprogram overlæge Lars Pinborg, Epilepsiklinikken, Rigshospitalet.

Sidste sommer præsenterede amerikanske læger på epilepsikongressen IEC i Barcelona deres gode resultater ved kirurgi udført ved hjælp af laser placeret på tynde aggregater, der føres ind i hjernen på samme måde som ved intrakraniel EEG-måling. Den teknologi vil også kunne bruges Danmark, fortæller Lars Pinborg til Epilepsi Nyhedsbrevet:

”De amerikanske resultater, som blev præsenteret på IEC i Barcelona, tyder på, at vi går en ny tid i møde. Ligesom når vi lægger dybdeelektroder ind til intrakraniel registrering af elektriske forandringer i hjernen, kan man også lægge elektroder, der ved hjælp af laserteknologi kan opvarme vævet, og på den måde ødelægge de områder, der har med epilepsien at gøre uden at skulle åbne kraniet.  Operationen gennemføres i stedet ved at bore små huller i kraniet.

Patienten ligger i en MR-scanner under operationen, og det betyder, at man sekund for sekund kan følge med i temperaturen i vævet og standse behandlingen på det rette tidspunkt,” fortæller overlægen.

Han ser store muligheder i den nye metode, som er langt mere skånsom for patienterne, end den traditionelle operation. Han håber, at Rigshospitalets Neurocenter kan begynde at tage den i brug inden for de nærmeste år.

Patienterne på arbejde igen efter tre dage

”Det er en meget avanceret behandlingsform, som vi også gerne vil indføre i Danmark, men det kræver, at der bliver tilført nye midler, så det kræver også politisk opmærksomhed. Udstyret er dyrt, men til gengæld vil det medføre besparelser, for resultaterne fra USA viser, at patienterne er på arbejde igen tre dage efter operationen, hvor man ved åben kirurgi er sygemeldt i en til to måneder,” siger Lars Pinborg til Epilepsihospitalets nyhedsbrev.

I modsætning til i USA kan behandlingen i Europa foreløbig kun foregå som led i en videnskabelig undersøgelse, men Lars Pinborg mener, at de danske kirurger allerede kan udføre den.

”Det er en teknologi, som vi er rigtig dygtige til i forvejen. Vi har megen erfaring med dybdeelektroder. Ikke kun til måling af EEG på epilepsipatienter, men også til at påvirke områder dybt i hjernen for at afhjælpe invaliderende symptomer hos patienter med Parkinsons sygdom,” siger Lars Pinborg.

Hvis behandlingen skal indføres i Danmark, kræver det politisk opbakning, men det er ikke urealistisk, at behandlingen kan tages i brug, når Rigshospitalets Neurocenter i 2019 flytter i nye lokaler, mener Lars Pinborg.

Mød Lars Pinborg på Epilepsikonferencen

Du kan møde Lars Pinborg og høre om epilepsikirurgi i Danmark på Epilepsikonferencen 2018, der er en heldagskonference den 8. juni i Odense, hvor en stribe af førende danske eksperter fortæller om den nyeste viden på en lang række epilepsiområdet.

Epilepsi Nyhedsbrevet