12.05.2015

Ministersvar om WHO´s epilepsi-resolution

Formand for Dansk Epilepsiforening Lone Nørager Kristensen skrev i sidste måned til sundhedsminister Nick Hækkerup vedr. WHO´s forslag til resolution om epilepsi. Vi skrev til ministeren, fordi vi ønskede at sikre Danmarks opbakning til resolutionen, når den bliver præsenteret under verdenssundhedsforsamlingen senere her i maj.
Nick Hækkerup skriver i sit svar til vores landsformand: ”Tak for dit brev af 16. april 2015, hvor Dansk Epilepsiforening peger på vigtigheden af WHO-resolutionen om epilepsi, der skal behandles under verdenssundhedsforsamlingen i maj 2015.
Epilepsi er en stor udfordring – ikke mindst i lavindkomstlande – og jeg anser en resolution i WHO for et vigtigt skridt i retning af at sikre bedre behandling til de 50 millioner mennesker på verdensplan, der er ramt af sygdommen. ”
Dansk Epilepsiforening er glad for ministerens holdning i sagen. Landsformand Lone Nørgaard Kristensen udtaler: ”Resolutionen rummer elementer, som også er relevante for os her i Danmark. Interessant er forslaget i artikel 2 om at introducere en national sundhedsplan på epilepsiområdet, og så er der en række gode tanker om at øge kendskabet til epilepsi med særligt fokus på folkeskolen. Derfor er vi glade for, at ministeren mener, at resolutionen er et vigtigt skridt i behandling af epilepsi.
Herunder finder du link til det oprindelige brev fra vores landsformand, det fulde svar fra sundhedsministeren samt WHO´s forslag til resolution om epilepsi.

• Brev fra Dansk Epilepsiforening til sundhedsminister Nick Hækkerup
  • Ministerens svar i sagen