13.05.2015

Sådan holdes hjernen i form

Hvordan kan man styrke sin hjerne? Det var et af spørgsmålene , da hjerneforsker Troels Kjær holdt foredrag i Danske Handicaporganisationers hus i Høje Tåstrup. Svaret er: Giv den hver dag noget svært at arbejde med.
Foredraget med hjerneforsker, neurofysiolog på Rigshospitalet og Roskilde Sygehus, Troels Kjær, var arrangeret af Hjernesagen, Parkinsonforeningen og Dansk Epilepsiforening.
Troels Kjær har skrevet den meget omtalte bog "KNIVSKARP" om at træne sin hjerne. Her følger man skuespiller Mikael Birkkjær gennem seks ugers træning. Hver dag bruger han godt en times tid på forskellige opgaver fra talrækker, han skal huske, til samtaler, han skal deltage mere aktivt i, end han plejer.
Igennem de seks uger bliver han bedre til at jonglere med tal – noget, han ellers mener, han notorisk ikke kan – og han bliver mere nærværende, når han taler med familie og venner. Før var han slem til at "lade det gå ind ad det ene øre og ud ad det andet".
Udover at man kan blive skarpere til det, man sætter sig for at træne, virker hjernetræningen også positivt på fysikken, fortalte den populære foredragsholder til en fyldt sal.
(Kilde: Hjernesagen)