12.09.2011

Mulig årsag til absencer

Forskere har i forsøg på mus fundet en fejl i hjernens kredsløb, der kan være årsag til absence-anfald hos mus. Absencer er den mest almindlige  form for epilepsi hos børn.

Hos mus med epilepsi har forskerne for første gang opdaget, at kommunikationsproblemer mellem to af de vigtigste områder i hjernen, hjernebarken (også kaldet cortex) og thalamus, kan være årsag til de sekund-korte serier af bevidsthedstab, børn med absencer kan opleve op til flere hundrede gange om dagen.

Forskerne ved Stanford University School of Medicine håber, at deres forsøgsresultater kan bruges til en bedre forståelse af, hvorfor almindelige sanseoplevelser kan fremprovokere absenceanfald.

Forskerne har fundet frem til at ”skurken” i kredsløbsforstyrrelsen er en modererende nervekanal kaldet nRT.

Hjernebarken skal håndtere alle de signaler kroppen modtager ude fra, for at få styr på signalerne er den i konstant kontakt med thalamus, der sortere og ordner signalerne, så hjernebarken bedre kan håndtere dem. Hvis der er problemer med den moderende kanal nRT bliver korrespondancen mellem hjernebarken og thalamus for intens, og resultatet bliver som når en mikrofon står for tæt på højtaleren: Larm eller vilde signalforstyrrelser. Det er den slags signalforstyrrelser mellem hjernebarken og thalamus, der kan fremkalde absencer, mener forskerne fra Stanford.

John Huguenard, ph.d., der er undersøgelsens ledende forfatter, understreger, at man ikke ved om de specifikke nRT-fejl, man har opleves hos forsøgsmusene spiller nogen vigtig rolle i forbindelse med absencer hos mennesker.  Men forskerne mener, forsøgene har givet noget, man kan arbejde videre med.

(Kilde: News Medical)