22.11.2023

Ønskeland tilbyder familier med kronisk syge børn gratis rekreative ophold

Ønskeland tilbyder rekreative ophold for alvorligt og kronisk syge børn og deres familier. Opholdene er mellem 4-5 dage, og er gratis for familierne.

Ønskeland ligger i rolige og naturskønne omgivelser på Øland i Nordjylland. Man bor på 2 personers værelser, med mulighed for ekstra opredning og får en pause fra hverdagen med ro, tid og nærvær til familien. Foto: Ønskeland

”Ønskeland har et tilbud til jer, der har et barn med epilepsi i alderen 3-15 år, som trænger til en pause fra en hverdag præget af epilepsi.”

Sådan lyder det i henvendelse til Epilepsiforeningen fra Ønskeland, der tilbyder rekreative ophold for alvorligt og kronisk syge børn og deres familier. Opholdene er mellem 4-5 dage, og er gratis for familierne. Hver uge byder Ønskeland velkommen til mellem 4 og 9 familier fra hele landet. Opholdet giver familierne mulighed for at møde andre sygdomsramte familier på tværs af diagnoser.

Læs mere og søg om ophold

Familien Vestergaard Olsen købte i 2015 Hammershøj 29 med ønske om, at de og stedet kunne gøre en forskel for sårbare børn og unge. Hammershøj 29 danner i dag rammen for Ønskeland. De skriver selv om deres gratis tilbud:

”I Ønskeland ved vi, at hele familien påvirkes, når et barn bliver sygt, derfor tilbyder Ønskeland en pause fra en sygdomspræget hverdag for hele familien.

Vi står for de daglige pligter, som f.eks. madlavning, så I får tid til at være sammen.

Under hele opholdet vil der være hyggelige og kreative aktiviteter, og I har også mulighed for at bruge vores dejlige svømmehal. Ønskeland ligger i naturskønne omgivelser, som giver en skøn ro til opholdet,” skriver de.

Bilen fuld af oplevelser

”I Ønskeland vil I møde andre familier, som også har en hverdag præget af sygdom. Et ophold er gratis for jer, og er af 4 eller 5 dages varighed”, skriver Ønskeland i deres henvendelse:

”Vi har tidligere i år haft besøg af mere en 27 familier, som har et barn med epilepsi. Familierne fortæller, at de har fået en pause i Ønskeland, og oplevede et fællesskab, hvor der var højt til loftet og stor forståelse for, hvordan sygdom kan præge hele familien og hverdagen.”

På Ønskelands hjemmeside fortæller en række tidligere gæster om deres besøg. En af dem siger:

“Da vi ankom til Ønskeland, kunne vi hurtigt fornemme roen, og med alle de gode aktiviteter og mad, har vi fået tid til nærvær i familien og overskud på energi-kontoen.  Vi rejser fra Ønskeland med mange nye venner og med bilen fuld af oplevelser”.

Hvis du har spørgsmål til tilbuddet, så står Ønskeland gerne til rådighed for dine spørgsmål på tlf. 44 22 52 52 eller på mail@oenskeland.dk

Ønskeland