07.10.2011

Opråb til Filadelfia-stridens parter

Situationen for de patienter, der er blevet ramt af nedskæringerne og de aflyste behandlinger på Epilepsihospitalet Filadelfia er nu så alvorlig, at Dansk Epilepsiforening kalder begge parter i striden til fornuft. Derfor har Dansk epilepsiforening sendt et åbent brev med kritiske spørgsmål til regionsformand Steen Bach Nielsen og formand for Filadelfia Kjeld Møller Pedersen.
”I må som ansvarlige formænd for henholdsvis Region Sjælland og Epilepsihospitalet Filadelfia hjælpe med at svare de patienter, der ikke ved hvad de nu skal gøre, for hver for sig har I ansvar for patienternes ulykkelige situation,” skriver Dansk Epilepsiforenings formand, Lone Nørager Kristensen, i brevet.
”I har i 1½ år forsøgt at nå et resultat, uden at der i realiteten er sket et eneste fremskridt. Nu står en svært belastet patientgruppe fanget i det morads, jeres manglende evne til at forhandle har skabt,” skriver Dansk Epilepsiforenings formænd.
Baggrunden for Dansk Epilepsiforenings henvendelse er de mange frustrerede epilepsipatienter og deres pårørende, som kimer Dansk Epilepsiforening ned, sender mail i bunkevis, udråber deres fortvivlelse på Facebook og senest gik sammen i en 300 personer stor demonstration foran Regionens hus i Sorø.
Dansk Epilepsiforening spørger bl.a. Regionsformand Steen Bach Nielsen om baggrunden for nogle af hans løfter: ”Du har i pressen sagt, at patienterne kan få behandling i regionerne, men det er ikke det billede patienterne selv har. Hvem er det konkret som har meddelt dig som forhandlingsleder, at regionerne selv kan varetage behandlingen? Og hvilke data ligger til grund for denne melding?”
Dansk Epilepsiforening spørger også regionsformanden om: ”Hvordan kan du konkret på vegne af Danske Regioner give en garanti for at ingen patienter kommer til at opleve et fald i kvaliteten af den behandling man fremadrettet vil modtage?”

Dansk Epilepsiforening er bekymrede for fremtiden for de to unikke behandlingsafdelinger Epilepsihospitalets formand, Kjeld Møller Pedersen, har valgt at lukke.

”Dansk Epilepsiforening er forundrede over at netop disse to afdelinger er udvalgt, da begge tilbud udgør et behandlingstilbud som ikke findes andre steder i landet. Hvilke faglige overvejelser har Filadelfia gjort forud for beslutningen om at udvælge netop disse to afdelinger?” lyder Dansk Epilepsiforenings formand, Lone Nørager Kristensens kritiske spørgsmål til Filadelfia-formanden Kjeld Møller Pedersen.

Hun spørger ham også om: ”Patienterne henvender sig til Dansk Epilepsiforening fordi de oplever, at være blevet udskrevet før endt behandling og uden henvisning til anden behandling. Er det din opfattelse at informationsopgaven til patienterne og de pårørende er grebet rimeligt an i denne ekstremt pressede situation?”

Læs det åbne brev (Kilde: Dansk Epilepsiforening)