Optagelser af øjenbevægelser skal forbedre epilepsibehandling

Epilepsiforeningens forskningsfond har bevilget penge til et projekt, der vil filme epilepsipatienters øjenbevægelser for at registrere oversete anfald

Når unge får epilepsi, kan det i otte ud af ti tilfælde tage flere år at finde den helt rette medicinske behandling. Når den er fundet, så bliver de fleste af dem anfaldsfri. Men tænk hvis man kunne gøre den lange periode væsentlig kortere.

Epilepsiforeningens forskningsfond, Inge Berthelsens Legat, har nu bevilget epilepsiprofessor Christoph Beier 180.300 kr. til et projekt, der skal prøve netop det:

”Formålet med projektet er en helt konkret forbedring af epilepsibehandling, og projektet har potentiale til at ændre behandling af patienter med svær behandlelig generaliseret epilepsi – især når der forsat er absencer”, mener Christoph Beier, der også er overlæge på Epilepsiklinikken på Odense Universitetshospital.

Han vil med briller, der filmer øjnene (smart glasses), optage de unge epilepsipatienters øjenbevægelser for at registrere, hvor mange absencer de har og hvornår. Det er noget, det tit er meget svært at registrere uden en EEG.

Medicin kan justeres efter få dage

Indtil de bliver anfaldsfri, får patienter med det man populært kalder ”ungdoms-epilepsi” (teknisk: idiopatisk generaliseret epilepsi) korte epileptiske udladninger mellem anfaldene. Udladningerne kommer på forskellige tidspunkter og er tit så korte, at ingen opdager dem:

”Hver udladning forstyrrer de spontane bevægemønstre af øjnene, pupillerne og ansigtet, men kan først opfattes af det blotte øje, når de varer mere end 5-10 sekunder, hvor de pårørende oplever episoderne som fjernhedstilfælde (’absencer’). Patienterne selv har meget svært ved at opdage absencerne og kommer ofte først til sygehuset, når absencerne videreudvikler sig til et krampeanfald,” forklarer Christoph Beier i sin ansøgning til Inge Berthelsens legat.

”Når det bliver muligt at spore og tælle absencer via “smart glasses”, kan behandlingseffekten af ny medicin påvises allerede efter få dage. Og patienterne slipper for at vente, indtil der det næste krampeanfald sker, eller en pårørende tilfældigvis opdager absencerne, før den medicinske behandling kan tilpasses”, forudser professoren.

Epilepsiforeningen og, Inge Berthelsens Legat – Fonden. Du kan følge OUH’s Epilepsiklinik på Facebook.