04.12.2020

Epilepsidag: Sæt epilepsi på skoleskemaet eller gå en tur for sagen

”Sæt fokus på epilepsi på Epilepsidagen og vind 2.500 kr. til klassekassen”. Sådan lyder en opfordring fra Epilepsiforeningen til alle landets skoler – og til alle andre ”Lad os gå en tur for epilepsisagen”

Den 8. februar 2021 markeres den årlige tilbagevendende Epilepsidag (International Epilepsy Day) ved en verdensomspændende markering, der har til formål at sætte fokus på mennesker berørt af sygdommen epilepsi.

På dagen søsættes to konkrete initiativer: En opfordring til skolerne om at sætte epilepsi på skoleskemaet og verdensomspændende kampagne om at gå i alt 50 millioner skridt.

50 millioner skridt for epilepsisagen

Den verdensomspændende sammenslutning af epilepsiforeninger IBE opfordrer til at man går en tur for epilepsisagen; det er både let, sundt og corona-sikkert i disse vanskelige tider. Skridtene kan man registrere på kampagnens hjemmeside, og målet er, at man verden over går – mindst – 50 millioner skridt; ét skridt for hvert menneske med epilepsi.

Sådan går du med for epilepsisagen

Kampagnen starter den 4. januar 2021 og slutter fem uger senere – på selve dagen den 8. februar. IBE håber, at mindst 500 mennesker i løbet af den periode vil gå mindst 20.000 skridt – men en kortere ture tæller også med.

Man kan f.eks. deltage eller planlægge et vandreevent for sagen sammen med familien. Man kan selv arrangere en vandretur med andre. Eller man kan tælle egne skridt på en gå- eller løbetur.

Man kan tælle sine skridt ved hjælp af en af de mange skridttæller-apps, der kan hentes i App Store eller Google Play, eller man kan omregne kilometer til skridt: I gennemsnit er der 1.350 trin på 1 kilometer.

Når skridtene er talt op, kan man registrere dem på IBE´s kampagneside til Epilepsidagen: ”50 million Step for Epilepsy

Epilepsi på skoleskemaet

Epilepsiforeningen markerer også dagen på en anden måde: Foreningen har sendt en opfordring til alle landets folkeskoler, privatskoler, specialskoler og efterskoler med en opfordring til at de sætter særlig fokus på epilepsi på selve dagen. Det kunne eksempelvis være via et undervisningsforløb på dagen i et af fagene, eller ved at tage ”50 millioner skridt”-udfordringen op og gå en tur med klassen.

Epilepsiforeningen giver 2.500 kr. til klassekassen til de tre klasser fra hele landet, som udtænker de bedste idéer og historier i tilknytning til Epilepsidagen. Der er frit slag for at bruge fantasien!

Sådan kan skoleklassen deltage

Klassen har – som skrevet – helt frie hænder til at vælge, hvordan de vil markere dagen eller sætte epilepsi på skoleskemaet.

Alle forældre derude er også velkomne til at bringe opfordringen videre til skolerne.

Man kan finde materialer til inspiration for undervisningen på Epilepsiforeningens hjemmeside med pjecer og film.

Klasser der deltager skal sende sit bidrag og billeder fra aktiviteten til epilepsi@epilepsiforeningen.dk senest onsdag d. 10. februar. Herefter vil vi i løbet af at par dage afgøre, hvem der vinder de 2.500 kr. til klassekassen.

Epilepsiforeningen, International Bureau for Epilepsy og 50 Million Steps for Epilepsy