05.11.2014

Penge til cannabisforskning

Folketingets beslutning om at give penge til forskning i brug af medicinsk cannabis har spredt glæde hos bl.a. politikere, epilepsiforskere og Dansk Epilepsiforening.
I Folketingets "Aftale om fordeling af forskningsreserven i 2015" står der: "Endvidere tilføres minimum 35 mio. kr. til forskning i sundhed, livskvalitet og klinisk forskning, der skal bidrage til en bedre sygdomsforståelse og  forebyggelse og diagnostik og mere præcist virkende behandlinger til gavn for den enkelte patient. I den sammenhæng kan også indgå forskningsprojekter vedrørende smertelindring, herunder f.eks. brug af medicinsk cannabis."
Sætningen, der nævner medicinsk cannabis glæder bl.a. Enhedslisten: ”Der er meget, der tyder på, at cannabis kan hjælpe for eksempel patienter med sclerose og epilepsi, så det er vigtigt, at vi får mere viden, så det kan komme patienterne til gavn,” siger forskningsordfører Rosa Lund fra Enhedslisten.
Et samråd i Folketingets sundhedsudvalg tilbage i marts måned viste, at alle partier ønsker dansk forskning i medicinsk cannabis. Men dengang var de ikke enige om, hvem der skulle tage initiativet, og de fleste mente, at det er op til medicinalindustrien og lægerne selv at søge midler til forskning.
Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen, glæder sig over Folketingets holdningsændring: ”Det er positivt at se, at politikerne har lyttet til den debat på området, som vi har været en del af, og har taget argumenterne til sig.”
”Det er nok for tidligt at sige noget om, hvordan de afsete midler konkret vil få betydning for den danske epilepsiforskning på området, men Dansk Epilepsiforening vil selvfølgelig følge udviklingen med spænding  og stor interesse," siger landsformanden.
På Filadelfia glæder direktør Helle Hjalgrim sig over Folketingets beslutning. Filadelfia havde i forvejen taget nogle af de indledende forskningsskridt:
"Filadelfia er allerede begyndt at skrive en protokol til børn med epilepsi; vi er i gang med de indledende øvelser og ser gerne, at det som minimum bliver et nationalt projekt, gerne et nordisk for at få tilstrækkeligt med data. På voksensiden er der ved at blive udarbejdet en protokol i samarbejde mellem Rigshospitalet og Filadelfia," fortæller Helle Hjalgrim.
”Forskningen i medicinsk cannabis er en proces, understreger hun: "Protokollerne skal være i orden, de skal godkendes af Videnskabs etisk komite – og sidst men ikke mindst skal vi have adgang til farmaceutisk fremstillet cannabis. De muligheder der nu er kommet for at søge midler til medicinsk cannabis projekter gør jo at vi får en mulighed for at patienterne ikke selv skal betale for præparatet, ligesom vi kan stille mandetimer til rådighed."
(Kilde: "Aftale om fordeling af forskningsreserven i 2015", DR og Dansk Epilepsiforening)