17.02.2015

Plasteralarm i handlen

Der har været en del omtale af ”plaster-alarmen”, som nogen kalder den. Nu har den været gennem en testperiode, og den kan købes via firmaet IctalCare under navnet EDDI (Epileptisk anfald Detektor Designet af IctalCare).
I firmaets informationsmateriale skriver de: ”EDDI består af en lille kropsbåren enhed, Senses, der sidder på armen med en elektrode. Senses opfanger øjeblikkeligt et begyndende tonisk-klonisk anfald. Så snart et anfald er registreret, sender Senses alarmen videre til A-Unit, som modtager signalet og giver alarm øjeblikkeligt. Denne alarm kan automatisk videresendes til fx en eller flere mobiltelefoner. A-Unit har ydermere indbygget en GPS, der i en senere udgave kan give mulighed for præcist at oplyse, hvor den epilepsiramte, befinder sig."
Der er dog ikke åbnet for muligheden til at sende alarmen videre til en mobiltelefon, gør firmaet opmærksom på.
De beskriver alarmen sådan: "EDDI anvender overflademåling af musklerne (EMG), som er en anerkendt måleteknologi til at registrere muskelsignaler. Målingen af muskelsignalerne giver mulighed for at registrere tonisk-kloniske anfald allerede i den toniske del af anfaldet (den del af anfaldet, hvor personen bliver stiv i kroppen), og alarmeringen sker derfor tidligere end ved brug af alarmer, der registrerer anfaldet i den kloniske del af anfaldet (der ses som rystelser eller kramper). I gennemsnit modtages alarmen ca. 15 sekunder efter, at et anfald er påbegyndt."
Systemet sælges til 14.500 kr. (inkl. moms), og derudover skal man have et elektrode-abonnement, der koster 350 kr. (inkl. moms) om måneden. Kunder kan prøve EDDI i 30 dage, før de endeligt vælger om de vil købe.
Yderligere information fås på IctalCares hjemmeside Du kan læse tekniske specifikationer på EDDI og læse om flere alarmer på Hjælpemiddelbasen (Kilde: IctalCare)