15.06.2011

Pressemeddelelse om EU-initiativ

Dansk Epilepsiforening forsøger at få de danske EU-parlamentarikere til at underskrive en europæisk epilepsierklæring
Dansk Epilepsiforening støtter aktivt op om IBE’s (International Bureau of Epilepsy) forsøg på at få EU parlamentet til at vedtage en erklæring om epilepsi. Derfor har Dansk Epilepsiforening henvendt sig til Danmarks 13 medlemmer af parlamentet.
Erklæringen går kort fortalt ud på bl.a. at fremme forskning og innovation inden for forebyggelse og behandling af epilepsi og at prioritere epilepsi, som en alvorlig sygdom, der er en stor belastning for hele Europa.
Foreløbig har Dan Jørgensen (S), Bendt Bendtsen (K), Ole Christensen (S), Søren Søndergaard (Ø) og Britta Thomsen (S) skrevet under.
I sin henvendelse til de danske parlamentsmedlemmer skriver Dansk Epilepsiforening: “Vi mener, at Europa Parlamentet kan spille en væsentlig rolle i at reducere epilepsiens byrder for såvel den individuelle borger som for samfundet som helhed.”
Til bladet Epilepsi har Dan Jørgensen (S) tidligere udtalt sig i samme retning: “Som europæiske politikere skal vi ud at vise epilepsi-patienterne og deres familier, at vi kan og er villige til at gøre mere,” udtalte Dan Jørgensen, der ifølge ham selv har haft et familiemedlem med epilepsi. I interviewet pegede han bl.a. på det store behov for oplysning og forskning på europæisk plan.
Den skriftlige europæiske parlaments-erklæring om epilepsi (vedhæftet) er fremlagt af Gay Mitchell, Nirj Deva, Marian Harkin, Peter Skinner og Angelika Werthmann. Og senest 15. september skal mindst 369 af parlamentets 736 medlemmer have skrevet under. På nuværende tidspunkt har 245 MEP’er skrevet under.

Dansk Epilepsiforening
Store Gråbrødrestræde 10, 1.
5000 Odense C
Mail: epilepsi@epilepsiforeningen.dk