04.12.2014

Pris til rummelig smed

21-årige Johan Egelund Schmidt har en hjerneskade og epilepsi, men det forhindrer ham ikke i at arbejde 20 timer om ugen som svejser og drejer i en lille smedevirksomhed i Vamdrup. Det har kun kunnet lade sig gøre, fordi indehaveren af Vamdup Smed og Hydraulik, Ole Schmidt, er en ansvarsfuld og rummelig arbejdsgiver, der har forstået, hvad der skal til, for at èn som Johan kan yde et kvalificeret arbejde af den slags, der giver øget selvværd. Derfor fik Ole Schmidt i går overrakt Koldings Handicappris 2014.
”Johan er ikke aldersvarende bogligt, men han er god til at bruge hænderne,” fortæller hans mor, Eva Schmidt.
Og Johan var så heldig, at Ole Smiths smedeværksted lå i gåafstand fra hans hjem, og i weekenderne, når han var hjemme fra institutionen, hvor han boede på, fik han lov til at hjælpe til på værkstedet. Da Ole Smith på et tidspunkt stod og manglede èn, der kunne hjælpe med en større opgave, spurgte han Johan, om det var noget han kunne klare. Det kunne han med den rette introduktion til de opgaver, der passede til hans niveau.
Da Johan startede hos ham, kendte Ole Smith ikke meget til epilepsi: ”Han fik to mindre anfald. Det var satme en oplevelse,” fortæller smedemesteren, der har været god til hele tiden at skaffe sig viden via lægen, forældrene og  CSV.
Ifølge indstillingen til Handicapprisen, er Ole Schmidt meget opmærksom på at finde opgaver, som Johan kan overskue og magte, hvilket har bevirket, at Johan sjældent har fået epileptiske anfald på arbejde. Ole er også meget opmærksom på om opgaven er forstået og har en rolig tilgang i sin relation til Johan og samtidig en klar og direkte måde at sige tingene på. Og Johan er vokset med opgaven og får mange lærerige oplevelser, ved at Ole tager ham med ud på forskellige virksomheder for at løse opgaver.
Det er ikke på grund af økonomien, at Ole Schmidt har givet Johan en chance for at bruge sine talenter som håndværker: ”Jeg vil tro, at jeg sætter lidt til på det, men til gengæld får jeg så meget andet,” siger Ole Schmidt.
”Det er ligesom en familie,” har Johan sagt om forholdet mellem ham og Ole.
”’En del af familien’ er stort sagt, men det er i hvert fald en god dreng og en guldklump, vi har fået der,” siger Ole Schmidt, der roser Johans pligtopfyldelse og indstilling til arbejdet.
(Kilde: Dansk Epilepsiforening)