19.11.2018

Professor: Flere epilepsipatienter burde undersøges for søvnapnø

Søvnapnø forekommer hyppigere hos mennesker med epilepsi end andre. Det er let at undersøge og let at behandle

Af Per Vad

Søvnapnø er en lidelse, hvor man om natten har pauser i sin vejrtrækning, forklarer professor og søvnforsker Poul Jennum: ”Det ser ud til, at mennesker med mange anfald, mennesker i medicinsk behandling og mennesker, der er overvægtige, fordi de ikke bevæger sig tilstrækkeligt, har særlig stor risiko for søvnapnø.”

Når man har epilepsi er der særlig grund til at være opmærksom på søvnapnø og andre søvnlidelser og -problemer. For dårlig eller mangelfuld søvn er den største anfaldsprovokerende faktor af alle.

”Vi har vidst i mange år, at for eksempel søvnapnø forekommer særlig hyppigt hos patienter med specielt svær epilepsi. Og jeg er fortsat forundret over, at vi overser så mange af dem. Også fordi det ikke er særligt kompliceret at måle det – det kan gøres ambulant”, siger professoren og tilføjer, at udstyret man bruger til det i dag ikke er større end en halv tændstikæske.

Behandling giver færre anfald

Søvnapnø forværrer anfaldene og øger komplikationsraten hos patienter med epilepsi, forklarer professoren: ”Det er så nemt at behandle, så det er synd at overse det.”

”Søvnapnø behandles med en CPAP-maske, der hjælper en med vejrtrækningen om natten og øger iltindholdet i blodet. Det betyder også, at man får færre eller lettere anfald, så man har det bedre om dagen.”

Poul Jennum er professor i neurofysiologi og overlæge på Dansk Center for Søvnmedicin. Han forsker blandt andet i de mekanismer, der styrer søvn og vågentilstand. Han har også forskes i konsekvenserne af epilepsi.

I Epilepsiforeningens blad ”Epilepsi nr. 4, 2018”, der er på vej i trykken, kan du læse et længe interview med ham om samspillet mellem søvn og epilepsi.

Epilepsiforeningen