08.06.2010

Regeringens uredelige debat om tabt arbejdsfortjeneste

Kan enkelt sager bruges til at drøfte politiske reformer? Nej! Eller måske ja?
Vi kender alle sammen situationen: En borger er blevet forkert behandlet i det offentlige. Aviserne bringer sagen frem med krav om ændringer. ”Vi udtaler os ikke i enkelt sager”, siger de ansvarlige politikere. I sådanne tilfælde bliver enkeltsager ikke brugt til at drøfte ændringer eller reformer.
Men så er der jo de andre sager. De sager, hvor politikerne ønsker ændringer. Så er enkeltsager pludselig vældigt brugbare.
De sidste måneder har vi set for mange eksempler. Vores næstformand Berit Andersen har f.eks. påtalt et eksempel i Kalundborg kommune, hvor borgmester Martin Damm hængte enkelt-borgere ud som ”for dyre”: http://www.nordvestnyt.dk/artikel/66547:Debat–Den-debat-er-helt-usmageligFor tiden forsøger Regeringen at skabe forståelse for den del af ”genopretningsplanen”, der handler om tabt arbejdsfortjeneste. Man vil ændre reglerne og indføre et loft for kompensation på 19.000 kr. om måneden. Og minsandten om ikke enkelt sager pludselig igen er brugbare: Nogle få modtagere af tabt arbejdsfortjeneste i Gentofte får ifølge regeringen for meget udbetalt. Således kan man aktuelt læse følgende i Jyllands Posten: http://jp.dk/indland/article2089914.eceAt det er regeringen, som står bag udbredelsen af enkeltsagerne, kan man ved selvsyn se på TVSyd, hvor Ellen Trane Nørby (sidst i indslaget) fremhæver, at der er familier, som modtager over ”en million kroner om året”: http://www.tvsyd.dk/artikel/49773:Foraeldre-taber-paa-handicappede-boern (indslaget er fra d. 2. juni).
Som landsformand for Dansk Epilepsiforening vil jeg gerne slå fast, at 19.000 kr. om måneden i tabt arbejdsfortjeneste efter vores mening er et urimeligt lavt loft. Forslaget virker uigennemtænkt, tilfældigt og usagligt. Men det er vel også derfor, at regeringen netop benytter så usaglig en argumentation.
Fra Dansk Epilepsiforenings side presser vi fortsat på for at få ændret forslaget. For lidt over en uge siden bragte de fleste danske online-aviser denne udtalelse: http://www.fyens.dk/article/1611000:Indland-Fyn–Foraeldre-til-svaert-handicappede-boern-raser?forum=1• Vi har skrevet til alle de toneangivende politikere i regeringen og Dansk Folkeparti.
• Vi har søgt foretræde for Folketingets Socialudvalg.
• Og på fredag d. 11. juni deltager vi i et åbent samråd med Socialminister Benedikte Kiær på Christiansborg.
Vores mål er at få pillet denne forringelse af kompensationen for tabt arbejdsfortjeneste af bordet.
Af Landsformand Lone Nørager Kristensen