24.03.2015

Retningslinje i høring

"Cirka 55.000 danskere  har epilepsi. En fjerdedel heraf er børn og unge under 18 år. Hvis ikke disse børn og unge diagnosticeres og behandles optimalt, kan det påvirke deres kognitive og sociale udvikling. Derfor har Sundhedsstyrelsen udarbejdet en national klinisk retningslinje for udredning og behandling af epilepsi hos børn og unge,” skriver Sundhedsstyrelsen.
Udkastet til retningslinjer giver  evidensbaserede anbefalinger for, hvordan udredningen af epilepsi bør foregå, så man sikrer en korrekt og hurtig diagnostik. Herunder hvilke børn og unge, der skal have foretaget MR skanning og langtids video-EEG.
Retningslinjen giver også anbefalinger for flere områder indenfor behandlingen af epilepsi. Blandt andet anbefales buccalt midazolam som behandling ved akutte anfald for de fleste børn.
Retningslinjen omhandler også anbefalinger for hvornår antiepileptisk behandling kan nedtrappes eller stoppes.
Endelig anbefaler retningslinjen en række behandlingsalternativer til de børn og unge med epilepsi, som ikke responderer på antiepileptisk medicin. De anbefalede alternativer er epilepsikirurgi, ketogen diæt og nervus vagus stimulation.
Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen, udtaler: ”I Dansk Epilepsiforening  har vi længe presset på for retningslinjer på området, så for os er det naturligvis spændende læsning, som vi skal i gang med.” Se udkastet til retningslinje  Retningslinjen er i høring frem til den 9. april 2015
(Kilde: Sundhedsstyrelsen og Dansk Epilepsiforening)