Epilepsipatienter har efter anfaldsfri perioder på 1-3 år stadig en forhøjet risiko for at forårsage ulykker i trafikken, men risikoen er mindre end for andre risikogrupper som yngre mænd og ældre mennesker.
Af Morten Larsen
I Japan kræves det, at mennesker med epilepsi har været anfaldsfri i 2 år, inden de kan tage kørekort. Reglerne er ikke blevet ændret siden 2002, men forskere mener, at reglerne bør revideres på baggrund af de aktuelle risikofaktorer og hvad der er acceptabelt for befolkningen.
Derfor igangsatte forskerne en spørgeskemaundersøgelse, der skulle afdække risikoen for trafikulykker, der skyldes epileptiske anfald og sammenligne med ikke helbredsrelaterede risikofaktorer.
Spørgeskemaundersøgelsen blev udført i 2014-2015. Hovedpunkterne i spørgeskemaet var: hyppigheden af tilbagevendende epileptiske anfald efter perioder med anfaldsfrihed, gennemsnitlig køretid for patienter med epilepsi og hyppigheden af trafikulykker, der skyldes epileptiske anfald. Risikoen for trafikulykker, der skyldes epileptiske anfald, er beregnet ud fra en matematisk formel fra et rådgivende udvalg for EU’s kørekort komite.
Risikoen for trafikulykker for mennesker med epilepsi er beregnet til: 1.22, 1.15 og 1.09 efter henholdsvis: 1, 2 og 3 år med anfaldsfrihed. Til sammenligning er risikoen for dødelige ulykker for: mænd i 20’erne, mennesker over 60 år, over 65 år og over 75 år, henholdsvis: 1,71, 1,31, 1,52 og 2,69. Risikoen for alle japanere med kørekort sættes til 1.00.
Det konkluderes at den estimerede ulykkesrisiko for mennesker med epilepsi, der har været anfaldsfri henholdsvis: 1, 2 og 3 år, er lavere end risikoen for trafikulykker som følge af alder og køn.
Reglerne for kørekort i Danmark
Kørekortregler for Gruppe 1 kørekort
Reglerne for Gruppe 2 kørekort
Kilde
Nishida, K. Kawai: Risk of a Traffic Accident in People with Epilepsy: From the Data of Questionnaire Survey in Japan (p307). Social Issues 1. 27 August 2018. Epilepsia. Abstract. S 143.