04.04.2016

Robot-kirurgi

Det kan være en udfordring at lokalisere det epileptiske fokus forud for en epilepsioperation. Det kræver ofte, at der lægges flere elektroder ind i hjernen til at måle EEG-udsving. En robotarm kan nu hjælpe kirurgerne med at gøre det vigtige arbejde hurtigt og præcist.
På årsmødet i American Epilepsy Society (AES), hvor man bl.a. kan opleve firmaers og forskeres præsentation af de nyeste landvindinger inden for epilepsibehandling, demonstrerede firmaet Medtech deres robot ROSA (robotized surgical assistant – robotiseret kirurgisk assistent).
ROSA er en robotarm, der præcist og hurtigere end kirurgerne, kan indsætte de vigtige dybdeelektroder til EEG-optagelser før et kirurgisk indgreb, forklarer overlæge Andrew N. Wilner i MedScape Nurses. Han sammenligner den med robotarmen, der i den seneste James Bond-film, “Spectre”, borer et par huller i agent 007’s kranium.
Her kan du se et australsk nyhedsindslag, hvor neurokirurger i Brisbane bruger ROSA i forbindelse med en epilepsioperation For nylig fortalte de britiske medier om 15-årige Billy Whitaker, der er en af de første i England, hvor robotteknologien blev taget i anvendelse i forbindelse med hans epilepsioperation. Billy Whitaker er tre uger efter operationen stadig anfaldsfri. Og neurokirurgen, der stod for operationen, Michael Carter, ved Bristol Royal Hospital for Children, beskriver metoden som en revolution.
I Danmark spænder kirurgerne en stereotaktisk ramme på patienternes kranie, når de skal placere elektroderne. Overlæge og neurokirurg Bo Jespersen fra Rigshospitalet mener, at den manuelle metode er lige så præcis som robotten:
“Robotten er et godt instrument til hurtig og effektivt og præcist at indstille koordinaterne, for de dybdeelektroder vi lægger ved epilepsiudredning. På Rigshospitalet anvender vi den stereotaktiske ramme, hvor man skal indstille seks koordinater med 10. dels millimeter præcision på nogle skalaer. Denne stereotaktiske ramme og robotten har den samme præcision, men risikoen for menneskelige fejl er til stede ved den stereotaktiske ramme,” siger kirurgen, der står for epilepsioperationerne i Danmark og tilføjer: “Robotten er altså først og fremmest hurtigere. Til gengæld kræver den nok lidt mere tid at starte op, og patientens hoved skal fortsat være fastspændt.”
Bo Jespersen udelukker ikke, at Rigshospitalet på et tidspunkt vil anskaffe en robotarm: “Da priserne falder for industrielle robotarme, kan det godt være, at vi vil købe en på et tidspunkt, men den gode gamle stereotaktiske ramme fungerer, som beskrevet, ligeså godt.”
(Kilde: MedScape Nurses og Mirror og Dansk Epilepsiforening)