04.10.2013

Ros til Medicintilskudsnævnet

I en pressemeddelelse roser Dansk Epilepsiforening Medicintilskudsnævnet, fordi det har trukket flere forslag tilbage.
Medicintilskudsnævnet har foretaget nogle væsentlige ændringer i sit nye forslag til fremtidig tilskudsstatus. Det sker som følge af de indkomne høringssvar.
”Jeg oplever, at Dansk Epilepsiforening her har gjort en synlig forskel, bl.a. for de op mod 4.800 patienter, der får Apydan. Det er en rar følelse,” siger Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen i en pressemeddelse: ”Det er også et sjældent eksempel på, at systemet med høringsfaser faktisk kan betyde noget.”
I høringssvarene til Medicintilskudsnævnets første forslag til ændringer af tilskud til epilepsimedicin var der udtrykt stor bekymring over, at patienter i behandling med Apydan tabletter (oxcarbazepin) eller Orfiril Retard depottabletter (valproinsyre) skulle skifte til at andet oxcarbazepin- /valproinsyre-produkt for fortsat at kunne få tilskud. Nævnet anbefaler derfor nu, at Apydan og Orfiril Retard fremover bør have klausuleret tilskud til velbehandlede patienter med epilepsi, hvor det efter lægens samlede kliniske vurdering af patienten vil være uhensigtsmæssigt med et præparatskifte. Nævnet anbefaler bl.a. også, at clobazam (frisium) fremover bør have klausuleret tilskud til epilepsi samt at tilskudsklausulen for nogle af de dyrere lægemidler gøres lidt bredere.
I pressemeddelelsen fra Dansk Epilepsiforening siger landsformand, Lone Nørager Kristensen:
”Jeg synes Medicintilskudsnævnet og deres nye formand har fortjent ros for at have lyttet seriøst til de indsigelser og argumenter, som vi og andre kom med i høringsfasen. At indsigelserne kom fra både patientside og den faglige side har muligvis været med til at gøre indtryk på Medicintilskudsnævnet, så jeg vil selvfølgelig også rose fagpersonerne for deres indsats.”
”Hvis Medicintilskudsnævnet havde fastholdt deres forslag om at fjerne generelt tilskud til Apydan, ville det direkte og indirekte tvinge mange til at skifte medicinen ud med et andet og væsentligt anderledes præparat, med alle de alvorlige risicis, der kan ligge i det. Derfor har vi lagt mange kræfter i den her sag, og det har tydeligvis givet resultater,” siger Lone Nørager Kristensen.
"Der er ny frist for høringssvar 1. november. Frem til da vil vi gå det nye forslag grundigt igennem og komme med indsigelser, hvis det rummer forslag, som skaber en unødig risiko for mennesker med epilepsi eller står i vejen for en optimal behandling,” siger landsformand Lone Nørager Kristensen. Læs baggrundsmateriale medicintilskudssagen (Kilde: Dansk Epilepsiforening)