07.09.2014

Samråd om sagsbehandlingstider

I seneste medlemsblad skrev foreningens Landsformand Lone Nørager Kristensen om det urimelige i at folk skal vente i op til 10 måneder på at få afgjort deres sag i Ankestyrelsen. Det er rigtig lang tid at vente på at få afgjort en kommunal klagesag på beskæftigelses- og socialområdet.
"Det er ikke længere ualmindeligt, at man venter op til 10 måneder på en afgørelse. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt! Derfor støtter Dansk Epilepsiforening Danske Handicaporganisationer, der prøver at råbe politikerne op om problemet," skriver landsformanden og fortsætter: "Personligt synes jeg, at der burde være lettere adgang til, at klager får opsættende virkning. Det vil sige, at ydelsen får lov at løbe, indtil sagen er afgjort ved ankeinstansen." Læs landsformandens indlæg Statsrevisorerne kalder i ”Beretning om sagsbehandlingstider ved omstrukturering af statsforvaltningerne”, juni 2014 Socialministerens resultatmål for klagesagsbehandling for uambitiøse. Resultatmålet for sagsbehandlingstiden er klagesager er sat op fra 13 til 26 uger i 2014 og faldende til 19 uger i 2016.
Den 30. september er socialministeren kaldt i samråd, hvor han skal svare på hvilke initiativer, han vil tage for at nedbringe sagsbehandlingstiden i Ankestyrelsen. Læs mere om sagsbehandlingstider på Ankestyrelsen hjemmeside (Kilde: Ankestyrelsen og Dansk Epilepsiforening)