Se billederne fra Epilepsikonferencen 2022

En serie indtryk fra Epilepsikonferencen, hvor man i konferencesalen, workshops og ved stande kunne få input fra nogle af epilepsiområdets eksperter og få en hyggesnak med ligesindede

Smag på maden, børn på ketogen diæt tilbydes. Tal med en børnebogsforfatter. Rør ved et apparat, der kan måle EEG hele døgnet, mens du passer dagens dont. Det var nogle af de ting, man kunne opleve ved standene i Epilepsikonferencen vandrehal.

Inde i salene med navne som Sjælland, Fyn og Jylland, kunne man følge debat og høre eksperterne fortælle om f.eks. medicin, kirurgi, familiebelastninger, ældre med epilepsi, fremtidens behandlingsmuligheder og meget andet.

I de kommende dage vil vi i et par artikler gå lidt ned i dybden med nogle af konferencens oplæg, og du vil også snart kunne finde en del af eksperternes slide her på hjemmesiden. Men som en start får du her en serie billedindtryk fra den spændende dag i Odenses Congress Center.

Omkring 250 mennesker deltog i Epilepsikonferencen 2022 i Odense Congress Center 20. maj 2022.

Der var både opmærksomhed, spørgelyst og gode grin i konferencesalen.

En af dem, der fik latteren frem, var komikeren Christian Fuhlendorff, der fortalte om sit liv som ordblind og det at være anderledes andre.

HKH prinsesse Marie er protektor for Epilepsiforeningen og havde sent en videohilsen, hvor hun takkede foreningen for dens store arbejde.

Overlæge Anne Sabers blev hyldet og fik overragt Epilepsiprisen, som hun blev tildelt i forbindelse med International Epilepsidag tidligere på året. Senere holdt den populære overlæge oplæg om fremtidens epilepsibehandling.

”Usynligt handicap. Ensomhed. Angst. Depression. Hukommelse. Planlægning. Selvværd. Rehabilitering. Viljestyrke” og Epilepsiforeningens logo. Det var ordene og motivet, der var vævet ind i en bordløber i barnehøjde, som Astrid Mortensen har brugt fire uger på at hækle. Ordene, der stammer fra kommentarerne til et Facebookopslag om det at have epilepsi, fortæller samtidig Astrids egen historie, fortæller hun. Man kunne se den imponerende løber indrammet i konferencens vandrehal.

Sundhedsaftalens betydning på epilepsiområdet. Og de omfattende udfordringer, familier med epilepsi møder i kommunernes sagsbehandling. Det var nogle af emnerne i  paneldebatten mellem Lone Nørager Kristensen (Epilepsiforeningens landsformand), Jakob Christensen (formand for Dansk Epilepsi Selskab), Anne Sabers (overlæge på Epilepsiklinikken på Rigshospitalet), Sanna Dragholm (kontorchef for Handicap, Socialstyrelsen) og Mads Ravnborg (sundhedsfaglig direktør på Epilepsihospitalet Filadelfia)

Ved standene i vandrehallen kunne man bl.a. høre om og smage på mad til ketogen diæt.

En af oplægsholderne var Jakob Christensen, professor og formand for Dansk Epilepsi Selskab, der fortalte om de tiltag, der er igang for at løfte epilepsiområdet i forlængelse af den eftersynrapport Sundhedsstyreslen fik lavet i 2018.

Epilepsiforeningen