30.07.2013

Se sommerens cannabis-debat

I sommerens løb har både epilepsiforskere, forældre, politikere og Dansk Epilepsiforening talt for kontrollerede forsøg med medicinsk cannabis. Her er en oversigt over omtalen. Ekstrabladet.dk har to gange bragt artikler om medicinsk cannabis som epilepsibehandling. I den ene artikel udtaler Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen, at det er oplagt, at man laver kontrollerede danske forsøg, så man finder ud af, om det er en behandlingsmulighed, der kan tilbydes visse grupper af danske epilepsipatienter : ”Så længe der er personer med epilepsi, som ikke kan gøres anfaldsfri, er det nødvendigt, at man forsøger at finde nye og bedre behandlingstilbud,” udtaler hun.
Den samme holdning gav landsformanden udtryk for på P3 i radioavisen nogle dage senere.
Forskningschef på Filadelfia, Helle Hjalgrim, har til Dagbladet Information sagt, at hvis man kan dokumentere en positiv effekt, kan cannabis være en mulighed for patienter med ikke-behandlelig epilepsi:

”Vi ville gerne have lov til at lave rigtige kontrollerede forsøg, så vi kunne få et svar. Der eksisterer ikke på verdensplan et dobbelt-blinded placeboforsøg, hvor hverken lægen eller patienterne ved, om de får det aktive stof eller placebo. Det ville i første omgang være voksne med svær behandlelig epilepsi, der kunne deltage i et sådant forsøg,« sagde Helle Hjalgrim til Information: ”Vi snakker af og til om at løbe sådan et forsøg i gang, men for at få tilstrækkelig mange patienter, skulle det inddrage flere epilepsicentre fra forskellige lande.”
En mor til en femårig dreng med Dravet syndrom  har fortalt til  Dagbladet Information, hvordan hun har givet drengen cannabis i stedet for stesolid, for at stoppe hans anfald. På nettet fandt hun beretninger om, at en bestemt form for medicinsk cannabis kunne være en mulighed, og én gang har hun afprøvet det på sin dreng ved at smuldre det i smørret på hans brød. Ud fra moderens iagttagelser blev drengens anfald sjældnere, og det indvirkede også positivt på hans kognitive evner.
Hun har nu fået en bekendt til at dyrke den særlige form for cannabis, som hun kan afprøve til efteråret.
Dansk Epilepsiforenings facebook-side har der været flere forældre, der har talt varmt for kontrollerede forsøg med medicinsk cannabis. Fx fortæller en mor i kommentar, at hun har prøvet at give sin 29-årige søn cannabis. Hun skriver, at det er godt, og det hjalp til at holde anfaldene nede. En anden familie har planer om at tage til London for at afprøve CBD – det stof i cannabis, der har en gavnlig medicinsk effekt.
Endelig har sundhedsordførere fra både regeringen og oppositionen udtalt til Information, at syge danskere bør have mulighed for at få medicinsk cannabis, hvis det kan hjælpe dem.

Uden at nogen af dem nævner epilepsi, så opfordrer flere af dem til, at man tager ved lære af de erfaringer, man har gjort sig i lande, der har tilladt cannabis til medicinsk brug.
Her er link til de forskellige medieindslagBørn får pot som medicin (ekstrabladet.dk 10/7 2013) Amerikansk debat bringer epilepsi-behandling med hash-medicin i fokus. USA anvender det også på børn. (Dansk Epilepsiforenings hjemmeside, 11/7 2013) Patientforening vil have pot til medicinsk brug (ekstrabladet.dk, 11/7 2013) ”Mange forældre har spurgt mig”  – Helle Hjalgrim, forskningschef på Filadelfia, ser gerne forsøg med medicinsk cannabis. (Information 22/7, 2013) Mor til femårig: Min Frederik har gavn af cannabis (Information.dk 22/7, 2013) Ordførere: Medicinsk cannabis bør være lettere tilgængelig (Information, 23/7, 2013)
Radioavisen på P3’s indslag med landsformand Lone Nørager Kristensen, der taler for forsøg med medicinsk canabis (P3, 23/7 2013 kl. 12.00) (kilde: Ovenstående medier)