26.11.2014

Sejr i sag om transportudgift

Hvis man skal til informationsmøde på Filadelfia som led i udredning for kirurgi, skal man have dækket sine transportomkostninger, selv om man ellers ikke er henvist til behandling der. Det viser en afgørelse i Patientombuddet.
Et medlem hos Dansk Epilepsiforening, som var i behandling for sin epilepsi på Rigshospitalet, fik afslag på dækning af transportudgifter til informationsmøde på Filadelfia i forbindelse med undersøgelse af mulighederne for epilepsikirurgi. Regionen meddelte afslag på ansøgningen, idet et informationsmøde ikke blev betragtet som sygehusbehandling. Medlemmet var ikke henvist til behandling på Epilepsihospitalet, men var patient på Rigshospitalet.
Epilepsihospitalet og neurologisk klinik på Rigshospitalet har et formaliseret samarbejde omkring udredning af patienter med henblik på epilepsikirurgi. Hospitalerne afholder fælles informationsmøder for patienter og deres pårørende og møderne er en del af udredningsforløbet.  På informationsmøderne oplyses om operation, spørgsmål til kirurgen og oplysninger om almindelige problemer i tiden efter operationen.
Patientombuddet har vurderet, at informationsmødet var en del af det behandlingsforløb for epilepsi, vores medlem var i og har lagt vægt på, at den information, der gives på informationsmødet er en del af den information, man skal have om indgreb og mulige komplikationer ved operation.
På den baggrund ændrede Patientombuddet Regionens afgørelse og gav vores medlem ret i, at Regionen skulle dække udgiften til transport med det billigste, forsvarlige befordringsmiddel i forbindelse med informationsmødet.
(Kilde: Dansk Epilepsiforening)