Seksualpolitk på 100 specialskoler

15.07.2013

I efteråret 2010 startede SUMH i samarbejde med Socialt Udviklingscenter (SUS) projekt ”Seksualpolitik på specialskoler”. Projektets formål var at få landets specialskoler til at udforme og implementere en seksualpolitik. Dette for at forebygge at børn og unge på landets specialskoler ikke udsættes for seksuelle overgreb og for at sikre at elever på specialskoler også får et sundt forhold til seksualitet. Projektet udviklede en værktøjskasse, som alle landets specialskoler kunne bruge som redskab til at udvikle en seksualpolitik.

Projekt Seksualpolitik på specialskoler har været rundt på mere end 100 specialskoler, har opkvalificeret mere end 1800 medarbejdere og hjulpet omkring 80 skoler med at udforme en seksualpolitik. Dette svarer til at ca. 43 % af landets specialskoler nu har udformet eller er ved at udforme en seksualpolitik.

Projekt Seksualpolitik på specialskoler har netop offentliggjort sin store evalueringsundersøgelse. Undersøgelsen viser bl.a. at ansatte på specialskoler, som har lavet en seksualpolitik, føler sig bedre rustet til at forebygge overgreb og til at arbejde med de unge omkring seksualitet.

Skolerne oplever også at eleverne er blevet bedre til at sige til og fra i situationer omkring seksualitet. Enkelte skoler fortæller at eleverne er blevet bedre til at sige fra, hvis de fx ikke vil kysses af andre elever eller til at mærke når andre elever siger stop. Herudover er der flere af skolerne, som er blevet bedre til at give regelmæssig seksualundervisning.

Projektet er afsluttet med bl.a. anbefalinger til politikerne og til de skoler, der endnu ikke har en seksualpolitik.

Du kan læse mere om projektet og anbefalingerne på projektets hjemmeside