04.05.2020

Skuespiller fortæller om sin datters epilepsi

Den amerikanske skuespillerinde Lake Bell fortæller for første gang om sin datters epilepsi og behovet for at vide, at man ikke står alene

“Min datter har epilepsi,” skrev den amerikanske skuespillerinde Lake Bell forleden på Instagram: “Det har taget mig et par måneder at samle modet til at skrive om det, fordi jeg ikke ønsker at godkende dens eksistens,” tilføjede hun.

Hendes 5-årige datter Nova fil epilepsidiagnosen for nogle måneder siden, men den 41-årige skuespiller har været usikker på om det var noget, der vedkom andre, fortæller hun i opslaget:  ”Jeg vidste heller ikke, hvorfor jeg skulle dele det. Hvorfor fortælle det til en masse fremmede? Men i en tid, hvor vi er så isolerede, trænger jeg til fællesskab. Det gør vi alle sammen”, skrev hun i opslaget med henvisning til isoleringen på grund af coronapandemien: ”Vi ønsker at blive mindet om, at vi ikke er alene.”

Lake Bell er kendt fra en række tv-serier og film som ”Venskab med fryns” og ”Det’ indviklet”. Sammen med ægtemanden Scott Campbell har hun ud over Nova en 2-årig søn, Ozgood.

Du er ikke alene

I Instagramopslaget viser hun et billede af datteren og fortæller om hendes anfald: ”De er som en indtrængende, der kommer uden invitation eller advarsel,” skriver hun og fortæller, at datteren græder af frygt, når hun suges ind anfaldene.

De fleste forældre til børn med epilepsi, vil nok kunne tilslutte sig hende afsluttende ord: “Vi vil kæmpe for Nova. For hendes fremtid. For i morgen. For i dag. Dette er begyndelsen på en lang rejse, og jeg vil/skal huske, at jeg ikke er alene. Og hvis du skal håndtere det at leve med en du elsker, der har epilepsi, så forstår jeg dig godt … Du er ikke alene.”