01.10.2013

Stikord til Thorning

I et åbent brev til statsminister Helle Thorning Schmidt, som bringes på Altinget.dk på dagen for Folketingets åbning, opfordrer formand for DH, Stig langvad, til, at man sætter handicap på dagsordenen og følge op på løfter på området.
Han kommer med nogle forslag til ting Helle Thorning kunne sige i sin tale:

”Der er brug for nye skridt i Danmark for at sikre rettigheder for personer med handicap. Allerførst må vi sikre, at Handicapkonventionen bliver en del af dansk lovgivning. Helt i tråd med de internationale anbefalinger til Danmark. Det betyder også, at vi snarest muligt skal ratificere Handicapkonventionens tillægsprotokol, som allerede lovet i regeringsprogrammet.

Samtidig vil regeringen nu tage konsekvensen af den diskrimination, der finder sted over for personer med handicap i Danmark. Det er selvfølgelig ikke rimeligt, at det kun er i forhold til arbejdsmarkedet, der er et direkte forbud mod diskrimination af personer med handicap. For eksempel er det lovligt at nægte personer med handicap adgang til restaurationer eller kulturelle tilbud. Men det vil der blive lavet om på i den kommende folketingssamling med et nyt forbud mod diskrimination.”

Han foreslår også at hun i talen siger: ”Endelig vil der i den kommende folketingssamling blive taget fat i de kommuner, der flere steder i landet er gået for hårdt til værks i forhold til at skære i hjælpen til personer med handicap.”
(Kilde: Danske Handicaporganisationer)