05.10.2011

Stor demonstration for Filadelfia

200-300 patienter og pårørende fra hele landet demonstrerede sammen med ansatte fra Epilepsihospitalet mod nedskæringer på Epilepsihospitalet. Med slagsange og bannere luftede deres utilfredshed med, at Region Sjælland på baggrund af alle regioner har meddelt Epilepsihospitalet, at pengekassen er lukket resten af 2011. Som konsekvens har Epilepsihospitalet set sig nødsaget til at nedlægge 2 afdelinger, aflyse behandling af 1.618 patienter resten af året og afskedige 100 medarbejdere.

Demonstrationen var etableret på privat initiativ, men blev støttet af Dansk Epilepsiforening. Da det er Region Sjælland der forhandler på baggrund af alle regionerne samlede demonstranterne sig foran Regionens Hus i Sorø.

Landsformand for Epilepsiforeningen Lone Nørager Kristensen åbnede demonstrationen med en tale til de ansvarlige forhandlingsparter: ”Vi kræver på vegne af patienterne, at Sundhedsministeren går ind i sagen, at der ikke skæres ned på epilepsibehandlingen eller kvaliteten og at Havehuset og Ungdomsafdelingen genåbner hurtigst muligt”.

Camilla og Sara er to af de patienter, der rammes af, at ungdomsafdelingen, der nu nedlægges, reelt er den eneste afdeling i Danmark, som indlægger unge i lange forløb, hvor man også fokuserer på de unges psyko-sociale situation: ”Vi er her fordi, vi vil have ungdomsafdelingen og håbet tilbage,” fortalte de to piger.

Birte Nielsen fra Næstved udtaler om den måde, besparelserne rammer hendes familie: ”Jeg ved ikke, hvor jeg nu kan gå hen med min handicappede søn på 43, som er på en af de to afdelinger, der bliver nedlagt. Hvor kan han nu få sin behandling? Det er ubeskriveligt forfærdeligt.”

Demonstrationen tiltrak både lokale og nationale medier og allerede kort efter demonstrationens afslutning var den nye Minister for sundhed og forebyggelse Astrid Krag i P4 Sjælland, hvor hun udtalte, at hun nu går ind i sagen for sammen med Epilepsihospitalet og Region Sjælland at finde en løsning som først og fremmest skal til gode se patienterne.

En af demonstranternes slagssange gik på melodien ”Jeg ved en lærkerede”:

”Sæt folk på venteliste,
Det er så nemt, så nemt.
Og ender det i kiste,
Så er det hele glemt.

Slå bak før alt er smadret.
Slå bak mens der er tid.
For længe blev der pladret,
Og handlet uden vid.”

(Kilde. Dansk Epilepsiforening)