20.10.2011

Stormøder om kirurgi, VNS og diæt

Over 30 % af alle med epilepsi kan ikke gøres anfaldsfri ved hjælp af medicin.  Det betyder ikke, at de alle sammen bliver nødt til at leve med deres anfald. Der er andre behandlingsmuligheder, som nogle gange overses. Derfor sætter Dansk Epilepsiforening på tre store informationsmøder fokus på de ikke-medicinske behandlingsmuligheder.
Fx bliver 60 % af patienterne der opereres for tindingelaps-epilepsi anfaldsfri. Det er ikke alle med en svær epilepsi, der kan opereres.  Flere, end de der i dag får en Nervus Vagus stimulator (VNS), kan have gavn af denne ”hjernes pacemaker”.  30-50 % patienter med svær epilepsi får halveret anfaldshyppigheden med VNS.
For børn, der ikke kan gøres anfaldsfri med medicin, er der i nogle tilfælde mulighed for at prøve med en ketogen diæt.  De fleste børn, som gennemfører den barske diætbehandling, oplever, at den giver dem færre anfald. Ca. hver tiende slipper helt af med anfaldene.
De tre informationsmøder afholdes:

• Tirsdag d. 25. oktober kl. 16:30-20:00 Odense Universitetshospital, Kløvervænget 6, Auditorium 1 og 2, 5000 Odense C.
  • Tirsdag d. 1. november kl. 16:30-20:00 Århus Hovedbibliotek, Møllegade 1, 8000 Århus C.
  • Tirsdag d. 8. november kl. 16:30-20:00 Campus, Studiestræde 6, Annex B, 1455 København K

På møderne vil tre specialesygeplejersker fortælle om VNS, epilepsioperationer og ketogene diæter. Og der vil være mulighed for at stille spørgsmål til oplægsholderne.

• Læs mere om informationsmøderne og tilmelding

(Kilde: Dansk Epilepsiforening)