13.03.2014

Stort inklusionsprojekt

Mere end hvert 10. barn under 16 år har mindst én kronisk eller langvarig sygdom. Mange af børnene bliver mødt af store sociale, fysiske og faglige udfordringer i hverdagen på skolen, som er indrettet til de raske børn. Egmont Fonden har bevilliget fem millioner kroner til et nyt projekt under Danske Patienter, der har til formål at skabe og implementere løsninger, som vil lette de kronisk og langvarigt syge børns hverdag.

Danske Patienter er paraplyorganisation for en række patientforeninger – bl.a. Dansk Epilepsiforening. Paraplyorganisationen ønsker med det nye projekt at undersøge, hvordan man kan forbedre børnenes vilkår og udvikle konkrete værktøjer til skolerne, som kan hjælpe dem i arbejdet med de syge børn.

I første omgang indgår Danske Patienter et samarbejde med tre udvalgte kommuner og herunder en række folkeskoler om at afdække de syge børns problemer og behov. Ud fra denne viden vil samarbejdspartnerne i projektet udvikle, afprøve og til sidst implementere praktiske løsninger på børnenes problemer. Projektet strækker sig over fire år, og i den sidste fase bliver der arbejdet for at brede løsninger ud til de øvrige skoler i landet.

Dansk Epilepsiforening har for tiden – bl.a. i bladet Epilepsi – sat fokus på inklusion af børn med epilepsi i skolen, hvor foreningen peger på både problemer og mulige løsninger, så Danske Patienters projekt bliver hilst velkommen hos Dansk Epilepsiforening.

Landsformand Lone Nørager Kristensen udtaler: ”Det er både et meget spændende og meget nødvendigt projekt, og jeg vil selvfølgelig gøre hvad jeg kan for at børn med epilepsi og deres særlige udfordringer ikke bliver glemt i projektet,” udtaler hun.

”Selvom mange børn med epilepsi oplever problemer, så er der allerede nu ting, man kan gøre for at forbedre deres muligheder for en bedre skolegang, både når det handler om at lære noget og være en del af det sociale fællesskab,” siger Lone Nørager Kristensen, og peger på at bl.a. større viden om epilepsi betyder meget for inklusion af børn med epilepsi, og der er viden at hente: ”Medlemmer af Epilepsiforeningen kan få en af vores informatører, der er sygeplejersker med særlig viden om epilepsi, ud på skolen. Der er også Børneskolen på Filadelfia, som tager ud og fortæller om inklusion af børn med epilepsi.” Læs om vores informatør-ordning
(Kilde: Danske Patienter)