29.10.2013

Sundhedsfaglige gør oprør

Tag faget tilbage er et initiativ, der har til formål at skabe debat om og arbejde imod det stigende bureaukrati i sundhedssektoren.
”Tiden er kommet til, at vi som sundhedsfaglig gruppe melder fra over for myndighedernes tiltagende kontrol og bureaukrati og kræver faget tilbage,” hedder det i en pressemeddelelse fra initiativet, der blev startet af praktiserende læge Peter Wied.
I løbet af kort tid har initiativet samlet opbakning fra en stor gruppe sundhedsfaglige personer på tværs af faggrupper og sektorer bl.a. via facebook-gruppen Tag faget tilbage.
Bevægelsen har også vakt interesse hos andre faggrupper uden for sundhedsområdet, og der er oprettet tilsvarende facebook-grupper for disse som led i en samlet bevægelse mod det udbredte offentlige bureaukrati.
“Dette initiativ er et udtryk for den frustration, som en stor del af alle læger, sygeplejersker, portører, sosu’er, laboranter etc. til daglig lever med. Det er et forsøg på at samle kræfterne i et græsrodsinitiativ, der gør op med de urimelige og urigtige forhold, der tynger vores sundhedsvæsen,” har initiativtageren Peter Wied udtalt til Denoffentlige.dk
Initiativet har fået opbakning fra kendte etablerede topfolk fra de sundhedsfaglige organisationer. Karen Stæhr, der er sektorformand i social- og sundhedssektoren i FOA, Soile Friis, der er formand for lægesekretærernes fagforening DL, samt Henrik Dibbern, der er tidligere formand for de praktiserende læger, har meldt deres opbakning til initiativet.
Formanden for landets kommunaldirektører, Niels Højberg, anderkender kritikken fra protestbevægelsen og siger til Denoffentlige.dk:
“Faglig indsigt skal være omdrejningspunktet både i målformulering og implementering, så vi kan komme unødvendige regler og procedurer til livs. Det er medarbejdere og lederes grundige faglige indsigt og sunde fornuft, der kan sikre at de tilgængelige ressourcer udnyttes mest effektivt, og at vi dermed bliver i stand til at nå fælles mål.”
(Kilde: Denoffentlige.dk og ”Taget faget tilbage”s facebookside)