10.06.2013

Tænder og epilepsi–undersøgelse

Tre tandplejerstuderende fra Københavns Universitet er i gang med et eksamensprojekt inden for epilepsi og tand- og mund-sundhed. I den forbindelse har de lavet et spørgeskema i håb om, at så mange personer med epilepsi som muligt vil deltage i undersøgelsen

Spørgeskemaet er 100 % anonymt, medmindre man gerne vil være med i lodtrækningen om den nyeste el-tandbørste Colgate Pro Clinical A1500. I det tilfælde bedes man oplyse din mailadresse.

Selve projektet handler om "Epilepsi og oral sundhed", hvor de tre studerende ser på problemstillinger som eksempelvis ”Hvilke bivirkninger påvirkes personer med epilepsi af i mund og tænder, som følge af kronisk behandling med antiepileptika?” og ”Føler de sig oplyste fra sundhedsfagligt personale, om eventuelle konsekvenser i mundhulen, ved indtagelse af præparater mod epilepsi?”

”Grunden til vi netop har valgt epilepsi er, at vi i vores dagligdag møder mennesker med epilepsi, der har tand- og mundproblemer som kan være en følge af bivirkninger af deres antiepileptika. Vi synes der er for lidt fokus på oplysningen omkring bivirkninger i den orale sundhed. Der er eksempelvis flere antiepileptika, hvis bivirkninger er mundtørhed, hvor man kunne indsætte nogle flere ressourcer fra tandplejerens side, før caries påvirker tænderne,” forklarer de tre tandplejestuderende Josephine W. Eilertsen, Louise N. Bruun og Cecilie C. Dinsen (billedet).

Hvis du vil hjælpe de tre studerende med at belyse dette emne, kan du besvare spørgeskemaet, ved at trykke på dette link.

(Kilde: De tre studerende og Dansk Epilepsiforening)