Tre sundhedspolitikere prøver epilepsi-brille

Camilla Hersom, formand for Danske Patienter, folketingsmedlem May-Britt Kattrup og formanden for sundhedsudvalget, Liselott Blixt, fortæller hvordan de oplevede et virtuelt epilepsianfald

Den britiske kunstner Jane Gauntlet, der selv har epilepsi, har lavet en epilepsibrille, hvor man kan få en oplevelse af, hvordan det er, at få et epileptisk anfald, hvor man får et blackout på en cafe. Man oplever ikke de kramper, mange forbinder med epileptiske anfald, men man oplever, hvordan det er at vågne forvirret og usammenhængende til uklare stemmer og bekymrede ansigter hos folk, der har samlet sig omkring en.

Virtual reality-brillen er lavet i samarbejde med den biofarmaceutiske virksomhed UCB, der bl.a. fremviste brillen i deres stand på Epilepsikonferencen 2018. Folkene bag Epilepsinyhedsbrevet har fået en række sundhedspolitikere til at prøve brillen. Her er deres oplevelser:

Camilla Hersom, formand for Danske Patienter

”Jeg var lidt bange for, hvor tæt på en rigtig oplevelse, det ville være, så i den forstand var det ikke så slemt, som jeg havde forestillet mig, for jeg fik jo ikke et anfald, og det gjorde ikke ondt, men det var ret godt beskrevet, at man er helt væk og ikke ved, hvad der er foregået, og den ubehagelige situation det er, at man har været til stede, men ikke har været der, og at man ikke ved, hvad man har foretaget sig,” siger Camilla Hersom i den video, Medicinske Tidsskrifter har lavet om forsøget.

May-Britt Kattrup (LA), medlem af Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg

”Når jeg før tænkte epilepsi, tænkte jeg egentlig kun krampeanfald og ikke på det sociale og alt det, som man oplever gennem personen i filmen. Hun sidder gennem en lang samtale og har alle de problemer med at være social og indgå i en social relation, og det har jeg aldrig forbundet med epilepsi,” siger May-Britt Kattrup til Medicinske Tidsskrifter.

Liselott Blixt (DF), formanden for Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg

”Jeg havde regnet med, at jeg skulle føle, hvordan det var at have et anfald, men det her, var på en anden måde. Det er, som om lyset bliver slukket, og man fornemmer, hvor ubehageligt det er, når du sidder i en samtale, og bliver væk, og kommer tilbage igen, og den bekymring, de andre har, den var til at tage at føle på,” siger Liselott Blixt i den lille film fra forsøget.

Epilepsinyhedsbrevet og Medicinske Tidsskrifters YouTubekanal.