30.07.2020

Tre uger på cykel for epilepsisagen: ”Da vi kom hjem kyssede Albert gulvet”

Er man til gode grin og glade ferieminder, så er Albert og Olivias rejsedagbog på Facebook guld værd. I tre uger har de to søskende og deres far cyklet Jylland tyndt og fået folk til at støtte bl.a. Epilepsiforeningen

”Vi er på cykelferie med vores Far – igen, igen, igen”, fortæller 10-årige Albert og 9-årige Olivia i en serie ferieopslag på Facebook og tilføjer en række cykelemojis og grinende smileyer.

Morten Nielsen Fab og hans datter Olivia og søn Albert har været på en tre uger og 1.178 km lang cykeltur gennem Jylland. Da Albert har epilepsi og to af bedsteforældrene har Alzheimer, har de undervejs opfordret folk til at donere penge via MobilePay til Epilepsiforeningen eller Alzheimerforeningen.

”NØJ hvor skal vi spise meget junk på den her ferie. Far siger det er okay, for vi cykler det af igen”, skriver de to cykelbørn i et af deres første opslag. Og de mange, der har fulgt med og moret sig over deres rejsedagbog, har da også kunnet se masser af billeder fra is-pauser og pizza-stop.

En dårlig sanger

Det var dog ikke alt junkfood, der var lige vellykket, fortæller de i et af deres emojikrydrede opslag: ”I Nørre Vorupør købte Albert en pølsemix, den har han glædet sig til siden Skagen, så nu skulle det være. Da han fik den, var den med løg og karryketchup, og det var altså mere end Albert kunne klare. Han blev bund ulykkelig”.

I opslagene, der alle er kraftigt krydret med sjove emojier, har man også kunnet læse om de mange strabadser og sjove oplevelser, turen har budt på.

Flere steder gør de to børn sig kærligt lystige på faderens bekostning. Da de for eksempel skriver om glæden ved at køre på bil- og bakkefri jernbanestier, tilføjer de: ”Det er altså det mest hyggelige, for så kan vi bare cykle og snakke og synge. Eiii ham far synger elendigt – især den om havren.”

Folk åbnede baghaven

Undervejs har familien slået telt op i folks baghaver. Kontakten til de venlige haveejere, er sket gennem konceptet Brug Min Baghave, hvor folk stiller deres baghaver gratis til rådighed for netop rejsende som Albert og Olivia. Det har betydet mange nye gode venner undervejs

Flere steder undervejs mødte de også mennesker, der kendte dem fra Facebook. For eksempel sad de en dag og spiste frokost i Fårup Sommerland, da nogen kom hen til dem:

”Mens vi spiste frokost, var der plus’lig nogle, der hilste på Albert. Det var Laura og Alma, og deres mor Gry fra Hirtshals, der havde fulgt med på vores tur, og lige ville sige hej. Det var mega hyggeligt, og Albert er altid klar med en god historie.”

Noget lignende skete, da de var i Esbjerg: ”Vi besøgte også De fire hvide mænd, hvor vi mødte Hanne, der her fulgt os på FB. Hun gav os hver en 50’er til en is – der var lig’godt flinkt af hende.”

På Facebook har familiens tur mødt masser af opbakning: ”Seje unger”, skriver Søren. Og Anny synes de er vildt imponerende og skriver: ”Olivia og Albert, I er en inspiration for Olivia og Jasmin, de følger med i jeres fortælling og billeder hver dag – og så Olivia bare vild med, at I er to som begge hedder Olivia.”

Forleden sluttede familiens cykelferie og rejsedagbog så: ”Da vi kom hjem kyssede Albert gulvet, mens Olivia var i bad og far vaskede tøj”, skiver Albert og Olivia og glæder sig til at slappe af.

Men de får nok ikke lov til at slappe af til evig tid, for som de slutter deres rejedagbog: ”Far siger at man aldrig er bedre end sin seneste succes, så vi allerede nu skal sætte os nye mål – han er altså noget striks ham far. Men vi lægger os til at sove, så kan vi ikke høre hvad han siger.”

Støt via MobilePay

Du kan støtte Alberts indsamling til Epilepsiforeningen ved at sende et valgfrit beløb via MobilePay 67566 og skrive #ViErAlbertOgOlivia i tekstfeltet.

Du kan læse alle familiens rejseopslag på Facebook under tagget #ViErAlbertOgOlivia